Doorgaan naar hoofdcontent

Hooggevoelig kind naar de kleuterschool

Vraag van deze week: 

Mijn kind is waarschijnlijk hooggevoelig.
Zij gaat in november naar de kleuterschool, daar wil ik vertellen wat zij heeft. Nu weet ik dat het niet standaard is en ik weet niet of ik er van uit mag gaan of zij er rekening mee kunnen houden dat mijn kind hoog gevoelig is.
Bestaat er ook een officiele test waaruit blijkt dat mijn kind hooggevoelig is? Dit zou ik dan mee kunnen nemen naar haar school.
Hoog gevoelige kinderen zijn geen kinderen met een "rugzakje" maar wat zijn ze dan wel, want het werkt wel prettiger als er rekening mee gehouden wordt.

Mijn antwoord: 


Op de kleuterschool doet een kind eerste leerervaringen op. Al in groep 1 wordt een aanvang gemaakt met letters en cijfers bijvoorbeeld.
Als je kind veel stress heeft zal het deze eerste leerervaringen koppelen aan ongemak. Bovendien werken de hersenen anders bij stress, je neemt minder goed op en legt minder makkelijk verbanden. Het lange termijngeheugen is ook nog niet erg actief in deze periode, dus veilig een eerste leerervaring opdoen is van belang. Dan beklijft iets meer. Je kind zal meer behoefte hebben aan context. Als iets nog geen betekenis heeft gaat het langs haar heen. Plaatjes, foto's, spelletjes helpen bij het verinnerlijken van de eerste basiskennis.  Zij heeft hier waarschijnlijk veel behoefte aan. 

Voor de juffies is het erg belangrijk dat ze weten dat jouw kind erg prikkelgevoelig is en dat sfeer van grote invloed is. Een vriendelijke mimiek, vriendelijke toon en rustige houding doen wonderen.  
Dus als het erg druk is zal je kind behoefte hebben aan veiligheid en een plekje om zich terug te trekken. Geef de juffies aan waar ze aan kunnen merken dat je kind reageert op prikkels uit de omgeving en stress opbouwt. Als het kind eenmaal op de stressladder klimt kan het er afgehaald worden met rustige woorden, een beetje drinken, fysiek contact (bij sterke overprikkeling lukt dat laatste waarschijnlijk niet meer) een werkje waar het kind plezier in heeft, of schommelen. 
Is je kind extravert? Dan zal het veelvuldig willen reageren op alle prikkels.
Is je kind introvert, dan zal het juist erg veel van binnen beleven, dan komt dat er niet uit. Dat kan worden geuit door te tekenen, schilderen of gewoon fysiek bezig te zijn (zandtafel, bouwen, schommelen etc.) Fysieke uiting helpt om de overprikkeling af te laten vloeien.

Er bestaat geen officiele test, behalve die van Elaine Aron misschien. Die vind je op onze website terug. 

Hoog sensitiviteit is een uiting van karakter, niet van een stoornis. Het kan wel effect hebben, zodanig zelfs dat je kind wel een stoornis ontwikkelt. Dus blijf er goed bij als moeder!
Vertrouw op je eigen intuitie, die van moeders is wat betreft hun kinderen heel sterk. Wat anderen ook zeggen, leef er even mee en neem een eigen standpunt in als antwoord! Want niet iedereen kan iets met hoog sensitiviteit en dat heeft wel degelijk met bewustzijn te maken!


Veel moed en wijsheid!
Sylvia van Zoeren



Reacties

Populaire posts van deze blog

Mijn kind ziet kleurtjes

Deze keer een vraag over het waarnemen van kleuren door een klein meisje. Wil je ook een vraag beantwoord krijgen?  Stel hem via:  info@de-praktijk.org De vraag deze keer is: Mijn dochter van 8 ziet als ze gaat slapen, als ze ontspannen is met ogen dicht, groene kleurtjes, ze bewegen als een lavalamp en van buiten/boven/onder naar binnen, eerst langzaam dan steeds sneller, ze komt hierdoor heel moeilijk in slaap, ze vindt het niet eng, alleen maar vervelend. Ik ben naar de huisarts geweest maar die wist het niet, hij zou met een oogarts overleggen en mij terugbellen, maar heeft dat tot dusver niet gedaan. Dus ik denk dat het een “probleem” is van andere orde, misschien dat u wat antwoorden voor me heeft. Je dochter is nog 'open' bij haar derde oog. Waarschijnlijk ziet ze met haar niet fysieke oog, haar eigen kleurtjes, de kleur van het hartchakra. Kleine kinderen kunnen met het derde oog dingen zien die wij als volwassene niet meer kunnen waarnemen. Rond het ze...

Naar groep 3

De ouders van een meisje van zes kwamen naar me toe. Hun dochter is een kind met een sterk check-en-stop systeem, dat wil zeggen dat ze zich makkelijk onveilig voelt, vooral bij veranderingen en nieuwe situaties. Daarnaast kwamen we tot de voorzichtige conclusie dat Rosanne, zoals ik haar zal noemen, een sensitieve belever en denker is, ze ziet en hoort alles, en verwerkt de informatie vervolgens diepgaand. Ook zoekt ze steeds steun in haar omgeving, ze heeft nog onvoldoende lichaamssteun om zichzelf staande te houden. Ze kan haar plek nog onvoldoende innemen. Dit merkten we omdat ze bijna altijd tegen haar ouders aan zit, en deze steun mist ze natuurlijk zodra ze op school is.  Dit alles maakte dat de ouders zich zorgen maakten over de overgang van Rosanne van groep 2 naar groep 3.  Rosanne is een prikkelmijder, maar ze heeft wel veel zinvolle prikkels nodig om zich veilig te voelen. En juist voor deze groep kinderen is een overgang van de en...

Waarom diagnoses nog zo belangrijk zijn

Ons bereikte de vraag: school vraagt om een diagnose voor mijn kind. Kan hoogsensitviteit worden gediagnotiseerd? Hoogsensitiviteit is weliswaar vastgesteld in een wetenschappelijk onderzoek onder andere door Elaine Aron (haar eerste boek is gewijd aan de onderzoeksresultaten ervan) en door de universiteit Leuven, maar een diagnose kan desondanks nog steeds niet worden gesteld.  De resultaten van een onderzoek van de Vrije Universiteit Brussel wijzen op een sterk ontwikkeld pauze en check systeem in de hersenen, deze groep kinderen is zich eerder bewust van gevaar.  Daarnaast is de sensitieve wijze van verwerken in de hersenen aangetoond. Daar komen de volle hoofden vandaan. Maar verder kunnen we het nog steeds zien als een karaktereigenschap die we bij steeds meer nieuw geboren kinderen aantreffen is onze ervaring. In combinatie met een aangeboren temperament zal het kind of prikkelmijdend of mogelijk prikkelzoekend zijn (introvert/extravert). ...