Doorgaan naar hoofdcontent

Waarom diagnoses nog zo belangrijk zijn


Ons bereikte de vraag: school vraagt om een diagnose voor mijn kind. Kan hoogsensitviteit worden gediagnotiseerd?

Hoogsensitiviteit is weliswaar vastgesteld in een wetenschappelijk onderzoek onder andere door Elaine Aron (haar eerste boek is gewijd aan de onderzoeksresultaten ervan) en door de universiteit Leuven, maar een diagnose kan desondanks nog steeds niet worden gesteld. 
De resultaten van een onderzoek van de Vrije Universiteit Brussel wijzen op een sterk ontwikkeld pauze en check systeem in de hersenen, deze groep kinderen is zich eerder bewust van gevaar. 
Daarnaast is de sensitieve wijze van verwerken in de hersenen aangetoond. Daar komen de volle hoofden vandaan. Maar verder kunnen we het nog steeds zien als een karaktereigenschap die we bij steeds meer nieuw geboren kinderen aantreffen is onze ervaring. In combinatie met een aangeboren temperament zal het kind of prikkelmijdend of mogelijk prikkelzoekend zijn (introvert/extravert).


Waarom zijn diagnoses nog steeds belangrijk in de wereld van het kind? 
In de toekomst zal kindercoaching het antwoord zijn op minder ernstige kinderproblemen en opvoedvragen. Steeds meer kinderen vallen met hun vraag buiten het gesubsidieerde tarief. Tot voor kort waren we gewend aan het feit dat jeugdzorg veelal wordt vergoed. Tijdens de transitie van de Jeugdzorg naar de gemeentes, is er minder geld beschikbaar gekomen. Er is flink bezuinigd. Daarnaast raakte men bij de overheid in de laatste jaren erg bezorgd over het feit dat steeds meer kinderen een diagnose kregen, dus handelingsverlegen werden geacht,  en dat zou op de langere termijn flinke gevolgen kunnen hebben voor de geldstroom waaruit uitkeringen worden betaald. De overheid heeft om deze reden aan alle zorgpartijen de vraag gesteld zich meer te richten op preventie.

GGZ aan kinderen en jeugd of jeugdzorg wordt vergoed uit diverse geldstromen, maar daarvoor is in de meeste gevallen wel een diagnose noodzakelijk. Als de door u beleefde opvoedproblematiek niet te ernstig is, of wanneer u liever niet een diagnose wilt laten stellen, kunt u overwegen uw kind eerst een betrouwbare Sensikids cursus te laten volgen en als ouder zelf aan de slag te gaan met onze tips en tools. Blijven de problemen voorkomen of worden ze ernstiger, dan kunt u zich beter laten doorverwijzen door uw huisarts.
Overleg altijd met uw huisarts als u zich onzeker voelt over een en ander.

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Je sensitieve en prikkelgevoelige kind komt misschien pas later tot haar recht in de klas.

Joey is een meisje van net negen jaar, haar naam zou veronderstellen dat ze een jongen is. Maar ze is een prachtig meisje met koperkleurig haar dat als een waterval over haar schouders hangt. Haar ouders zijn samen met haar naar de praktijk gekomen omdat ze een ongelukkige indruk maakt. Als ik naar haar kijk zie ik starende ogen, de kleur van haar ogen is echt mooi, grijsgroen en heel helder. Ze laat een opgericht lichaam zien, haar schouders houdt ze opgetrokken, haar kin steekt in de lucht. Ze zit niet rustig, ze voelt zich mijns inziens onveilig. Ze zit nu in groep vijf. Ze is een vroege leerling. Nog geen zes toen ze in groep 3 kwam. Rekenen gaat niet echt goed op dit moment. Ze schrijft nog erg in hanenpoten. Lezen gaat ook niet echt met veel plezier. Ze houdt van verhalen, maar vooral als ze worden voorgelezen. En toch: hoe graag zou ze ze niet zelf willen lezen! Of verhalen willen schrijven, want ze heeft er wel duizend in haar hoofd! Haar moeder maakt zich zorgen. Joey w

Is het tijd voor een nieuwe benadering van de termen hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid?

Korte lezing door Sylvia van Zoeren, op de Sensikids studiedag juni 2017 Hoogsensitief, hoogbegaafd of hooggevoelig?  Ik wil jullie graag uitdagen om een standpunt in te nemen over de steeds groter wordende groep ‘nieuwe’ kinderen. Kinderen die wij ontmoeten aan de praktijk tafel.   Hun ouders zijn vaak intelligent, gevoelig of intuïtief. Of alle drie. Ze zijn vaak twee-verdiener. Ze hebben het meestal goed. Ze zijn betrokken bij de wereld. Ze hebben het druk, denken snel, zijn nieuwsgierig, gebruiken het internet veelvuldig en zijn oplossingsgericht. Ze zijn soms in conflict met de school waar hun kind onderwijs volgt. De mis-match ouder-school is soms duidelijk zichtbaar (eigenlijk kun je misschien beter spreken over de mis-match ouder - huidige inrichting van de samenleving), jullie hebben dat vast wel gemerkt. Zij zouden eigenlijk moeten zoeken naar een school die bij de levensstijl van het gezin past. En tegelijk kritisch moeten kijken naar hun eigen opvoedstij