Doorgaan naar hoofdcontent

Waarom jongens hun sokken weleens in de vuilnisbak gooien in plaats van in de wasmand?


Vraag:
Mijn zoon is zo verstrooid dat hij zijn sokken in de vuilnisbak gooit in plaats van de waszak. In zijn tweede week op school raakte hij zijn regenpak en zijn etui kwijt.

Kinderen zijn regelmatig in een fantasiewereld. Dat hoort bij het kind zijn. Verstrooidheid kan echter ook een uiting van stress of faalangst zijn. En wanneer je met je aandacht bij te veel zaken bent kun je warrig overkomen.
Ook kan het te maken hebben met te weinig inspiratie. Als je iets moet doen dat nieuw, weinig interessant, of te moeilijk is, is het lastiger om je te concentreren.
Je zoon is net weer begonnen op school na een zomer vol zon en vrijheid. Als ‘brugpieper’ wordt hij daarbij ook nog eens met allerlei ‘onveilige’ situaties geconfronteerd. In de nieuwe omgeving van het voortgezet onderwijs, moet je aansluiting zien te vinden. Begrijpen hoe de regels in een groep in elkaar zitten, zien uit te vissen welke kledingcode er onderling is, of het klaslokaal voor het volgende uur vinden. En niet onbelangrijk, ineens een eigen agenda hanteren en je eigen huiswerk plannen. En dat terwijl je je op de basisschool in een relatief omhullende omgeving bevond. Al die jaren met een zelfde groep, een meester die aangeeft wanneer je iets moet doen en nu wordt je ineens voor de leeuwen geworpen en is er geen back-up meer.
Niet voor niets zeggen we wel eens: ‘Hij zit erg in zijn hoofd’. Als je veel wilt nadenken over je belevenissen en je loopt daarin vast, kan je hoofd zo vol raken met gedachten dat het veel spanning oplevert. Help hem te benoemen wat hij voelt en beleeft. Afvloeien van spanningen kan door middel van sport. Leer hem tevens zichzelf te ontspannen. Ook is het goed om hem te helpen zijn huiswerk te plannen. Mijn ervaring is dat veel kinderen eerst het geheel waarnemen. Als ze aan hun huiswerk denken dan stokt het: ze zien alleen maar hoeveel ze nog moeten doen, niet hoe en waarmee ze moeten beginnen. Zeg liever niet: ‘Ga je huiswerk maken!’, maar: ‘Waar wil je mee beginnen? Wat heeft prioriteit?’ Kortom wees tijdelijk het ordenende brein van je kind! En tot slot: duurt het te lang, of gaat het ten koste van zijn prestaties? Zoek dan professionele hulp. Het zou jammer zijn als hij op school een achterstand oploopt!

Veel moed en wijsheid!

Sylvia van Zoeren

Verscheen eerder in de Schager Courant (september 2010)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mijn kind ziet kleurtjes

Deze keer een vraag over het waarnemen van kleuren door een klein meisje. Wil je ook een vraag beantwoord krijgen?  Stel hem via:  info@de-praktijk.org De vraag deze keer is: Mijn dochter van 8 ziet als ze gaat slapen, als ze ontspannen is met ogen dicht, groene kleurtjes, ze bewegen als een lavalamp en van buiten/boven/onder naar binnen, eerst langzaam dan steeds sneller, ze komt hierdoor heel moeilijk in slaap, ze vindt het niet eng, alleen maar vervelend. Ik ben naar de huisarts geweest maar die wist het niet, hij zou met een oogarts overleggen en mij terugbellen, maar heeft dat tot dusver niet gedaan. Dus ik denk dat het een “probleem” is van andere orde, misschien dat u wat antwoorden voor me heeft. Je dochter is nog 'open' bij haar derde oog. Waarschijnlijk ziet ze met haar niet fysieke oog, haar eigen kleurtjes, de kleur van het hartchakra. Kleine kinderen kunnen met het derde oog dingen zien die wij als volwassene niet meer kunnen waarnemen. Rond het zev

Tics. Hoe erg is het?

Mijn kind heeft tics. Vraag: mijn zoontje is 7 jaar. Hij is nog erg speels. Sinds de vakantie heeft hij tics. Ik ben eerlijk gezegd bang dat hij er niet van af komt. Wat kan ik doen? Jonge kinderen vinden zelf nog geen goede oplossingen als ze stress ervaren. Om er toch mee om te kunnen gaan ontwikkelen ze soms tics, steeds terugkerende lichamelijke uitingen zoals oogknipperen. Ook is het mogelijk dat ze repeterende geluiden maken, zoals het schrapen van de keel, kuchen etc.  Omdat tics zo opvallend zijn, - wat van binnen wordt gevoeld, wordt immers aan de buitenkant  getoond - , zijn volwassenen nog wel eens geneigd om er veelvuldig op te reageren. Soms generen ze zich zelfs een beetje voor hun kind. Het is immers ook zichtbaar voor anderen. Dat is begrijpelijk, maar ook onhandig. Als ouders steeds reageren, geven ze het kind namelijk het gevoel iets niet te kunnen. Je eerste uitdaging is niet steeds te reageren. Zeg dus niet “Hou op!” Je kind weet immers niet hoe het moet ophouden

Trance bewustzijn bij (hoog)sensitieve en prikkelgevoelige kinderen

Over trance bewustzijn. Onderzoek door Rudolf Steiner wees uit dat de gedachten en gevoelens waarmee je in slaap valt diep worden verankerd in het onderbewustzijn tijdens de slaap. Met de gevoelens en gedachten waarmee je mee gaat slapen, daar wordt je mee wakker. Alle reden voor mij om cd's te maken voor kinderen met positieve verhalen in een heldere en lichte toon. Ik heb begrepen dat inmiddels heel wat kinderen met mijn verhaaltjes in slaap vallen. Wat een geluk!  Sensitieve jonge kinderen, maar eerlijk gezegd ook veel volwassenen, zijn vaak in een lichte trance. Een ander woord voor trance is hypnose. Dit is de Griekse vertaling van ‘slaap’. Het is een staat van bewustzijn waarin de omgeving wordt ervaren zonder die te benoemen. De zintuigen draaien op volle toeren. Ze geven informatie door, die moet worden verwerkt. Door informatie te benoemen til je de ervaring in het bewustzijn. De ervaring krijgt daardoor zin en wordt verinnerlijkt. Kinderen en volw