Doorgaan naar hoofdcontent

Beweging verbetert prestaties op gebied van taal, spelling en rekenen!

14 december

Vandaag in de Volkskrant: Gymles verbetert leerprestaties.
Onderzoek onder leiding van  Chris Visscher, hoogleraar jeugdsport (Groningen) wijst dit uit. De strekking van het artikel: Minimaal een uur gymles per dag zorgt ervoor dat kinderen op de basisschool betere leerprestaties laten zien. Mooi!,  dacht ik: goed voor de jongetjes, met hun bewegingsdrang, maar kennelijk heeft beweging nog een functie: de hersendelen die je gebruikt om te leren en informatie op te slaan worden door de gymnastiek versterkt. Dat is nog eens andere koek dan met visuele beelden  de hersendelen die met automatisme te maken hebben te versterken. Beweging zorgt ervoor dat lesstof beter wordt opgenomen.  Dan dient die beweging wel regelmatig worden aangeboden (dagelijks), doelgericht zijn (dus niet alleen maar speels bewegen) en mag het best complex zijn wat de kinderen moeten doen. Als kinderen goede bewegingsvaardigheden hebben, krijgen ze meer mogelijkheden op het gebied van lezen, spellen en rekenen.

Tot zover het artikel en mijn reactie er op. Ik heb verder zitten nadenken natuurlijk, want dit is het belangrijkste bericht (hele pagina) in het sportkatern, en ik dacht: waarom niet op pagina 7?  Want dit is voor zoveel ouders van belang. Dus als je het bericht hebt gemist: pak de Volkskrant nog even op en zoek naar het sportkatern achterin. 

Voor hoogsensitieve kinderen en beelddenkers (visuele leerlingen) zou dit wel eens belangrijke informatie kunnen zijn. Want veel hoogsensitieve kinderen verwerken prikkels onvoldoende omdat ze een verfijnd verwerkingssysteem hebben en raken overvoerd, hebben bijvoorbeeld regelmatig een
black-out tijdens het werken in de klas. Ook veel visuele leerlingen raken makkelijk uit hun evenwicht bij te veel visuele en auditieve prikkels. Hun motoriek kan zelfs onvoldoende ontwikkeld zijn hierdoor, althans dat is mijn indruk  Ze kunnen zelfs misselijk en duizelig raken bij te veel visuele en auditieve  prikkels. Laatst was er een meisje dat zelfs duizelig werd nadat ze aan haar sterremuntthee had geroken! Beweging zou wel eens een belangrijk middel kunnen zijn om hen te helpen. Sensorische integratie gebruikt complexe fysieke oefeningen om deze kinderen meer in balans te krijgen.

Beweging zorgt ook voor het afvloeien van stress, en jongens ervaren nu eenmaal vaker dan gemiddeld stress in de klas omdat ze meestal stil moeten zitten. Het vooruitzicht dat ze lekker mogen bewegen in de speelpauze helpt ze waarschijnlijk de lessen door!

Ik ben benieuwd naar de presentatie morgen tijdens het symposium Sport en onderwijs samen naar de top. Maar nog benieuwder ben ik naar de reactie van de overheid en de schoolbesturen. En naar die van de ouders aan wie ik voorstel: vraag het bestuur van de school van je kind om meer beweging! Vraag het rapport op en stel het ter discussie op ouderavonden! Sport zal de kinderen gezond en fit maken en ze zullen zich prettiger voelen. Voor hun welzijn is dit een zeer belangrijk onderzoeksresultaat!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mijn kind ziet kleurtjes

Deze keer een vraag over het waarnemen van kleuren door een klein meisje. Wil je ook een vraag beantwoord krijgen?  Stel hem via:  info@de-praktijk.org De vraag deze keer is: Mijn dochter van 8 ziet als ze gaat slapen, als ze ontspannen is met ogen dicht, groene kleurtjes, ze bewegen als een lavalamp en van buiten/boven/onder naar binnen, eerst langzaam dan steeds sneller, ze komt hierdoor heel moeilijk in slaap, ze vindt het niet eng, alleen maar vervelend. Ik ben naar de huisarts geweest maar die wist het niet, hij zou met een oogarts overleggen en mij terugbellen, maar heeft dat tot dusver niet gedaan. Dus ik denk dat het een “probleem” is van andere orde, misschien dat u wat antwoorden voor me heeft. Je dochter is nog 'open' bij haar derde oog. Waarschijnlijk ziet ze met haar niet fysieke oog, haar eigen kleurtjes, de kleur van het hartchakra. Kleine kinderen kunnen met het derde oog dingen zien die wij als volwassene niet meer kunnen waarnemen. Rond het ze...

Naar groep 3

De ouders van een meisje van zes kwamen naar me toe. Hun dochter is een kind met een sterk check-en-stop systeem, dat wil zeggen dat ze zich makkelijk onveilig voelt, vooral bij veranderingen en nieuwe situaties. Daarnaast kwamen we tot de voorzichtige conclusie dat Rosanne, zoals ik haar zal noemen, een sensitieve belever en denker is, ze ziet en hoort alles, en verwerkt de informatie vervolgens diepgaand. Ook zoekt ze steeds steun in haar omgeving, ze heeft nog onvoldoende lichaamssteun om zichzelf staande te houden. Ze kan haar plek nog onvoldoende innemen. Dit merkten we omdat ze bijna altijd tegen haar ouders aan zit, en deze steun mist ze natuurlijk zodra ze op school is.  Dit alles maakte dat de ouders zich zorgen maakten over de overgang van Rosanne van groep 2 naar groep 3.  Rosanne is een prikkelmijder, maar ze heeft wel veel zinvolle prikkels nodig om zich veilig te voelen. En juist voor deze groep kinderen is een overgang van de en...

Waarom diagnoses nog zo belangrijk zijn

Ons bereikte de vraag: school vraagt om een diagnose voor mijn kind. Kan hoogsensitviteit worden gediagnotiseerd? Hoogsensitiviteit is weliswaar vastgesteld in een wetenschappelijk onderzoek onder andere door Elaine Aron (haar eerste boek is gewijd aan de onderzoeksresultaten ervan) en door de universiteit Leuven, maar een diagnose kan desondanks nog steeds niet worden gesteld.  De resultaten van een onderzoek van de Vrije Universiteit Brussel wijzen op een sterk ontwikkeld pauze en check systeem in de hersenen, deze groep kinderen is zich eerder bewust van gevaar.  Daarnaast is de sensitieve wijze van verwerken in de hersenen aangetoond. Daar komen de volle hoofden vandaan. Maar verder kunnen we het nog steeds zien als een karaktereigenschap die we bij steeds meer nieuw geboren kinderen aantreffen is onze ervaring. In combinatie met een aangeboren temperament zal het kind of prikkelmijdend of mogelijk prikkelzoekend zijn (introvert/extravert). ...