Voor Vrouw.nl schreef ik eind februari een week lang een dagelijkse blog.
Ik plaats een aantal van die bijdragen graag op de blog Wijze ouders en hoogsensitieve kinderen
Vandaag: Waar ben je met je aandacht?
Ik plaats een aantal van die bijdragen graag op de blog Wijze ouders en hoogsensitieve kinderen
Vandaag: Waar ben je met je aandacht?
Van dinsdag tot en met vrijdag werk ik in mijn praktijk aan huis. Afwisselend houd ik sessies met cliënten of geef ik trainingen. Inmiddels zijn in bijna alle provincies wel een paar consulenten te vinden die de trainingen die ik geef volgden. Wijze Ouderconsulenten organiseren Wijze Oudercursussen en ze ondersteunen hoogsensitieve kinderen met de Ik ben Oké! cursus of de Power Puber cursus.
Mijn werkdagen zijn goed gevuld, en nu ook extra vol vanwege mantelzorg.
Ik zie de naam van Sven in de agenda staan. Zeven jaar oud is Sven en hij heeft een witblonde krullenkop. En ja, hij kan zich niet concentreren in de klas, komt u dat bekend voor?
Dat hij hoogsensitief is, is voor mij bijna zeker, hoewel ik liever geen beperkende ‘diagnoses’ stel. Hij is erg hulpvaardig, heeft een sterk rechtvaardigheidsgevoel en is altijd aardig tegen klasgenoten, zelfs als ze hem pesten. Hij is bovendien beelddenker in plaats van taaldenker, in het onderwijs wordt hij een visuele leerling genoemd. Luisteren kan hij best wel, mits het interesssant genoeg is, of als hij het goed begrijpt. Hij heeft meer tijd nodig om te ‘verwoorden’ wat hij hoort. Een beeld aanbieden bij uitleg helpt hem echt, dan gaat het sneller.
Sven heeft altijd een vol hoofd en is altijd het laatste klaar. Thuis wordt hij rustig door in zijn favoriete boek over insecten te lezen, in de klas werkt dit trucje natuurlijk niet… Net als veel hoogsensitieve kinderen houdt hij erg van dieren. Hij nam ooit een rups mee. Voorzichtig zette hij een plastic bakje waarin de rups zat op de tafel. Steeds als de rups van tafel dreigde te vallen pakte hij het diertje teder op om het weer in het midden neer te zetten. Toen we een stressladder gingen knippen en plakken moest dat heel voorzichtig vanwege de rups. Sven sprak hem onderwijl geruststellend toe.
Na deze sessie ging het wel beter met Sven in de klas. Hij was zich wat meer bewust geworden van zichzelf. Ik besluit om te werken met behulp van de lesbrief ‘Waar ben je met je aandacht?’ de les waarin kinderen leren wat ‘je concentreren’ betekent en hoe je dat doet. Dat helpt meestal erg goed.
Reacties
Een reactie posten