Het boek 'Niet voor de winst' van Martha Nussbaum zou door iedereen die politiek actief is, in het onderwijs werkt en/of econoom is verplichte kost moeten zijn.
Nussbaum geeft in dit boek scherp weer dat het onderwijs er op dit moment alleen maar is om de economie te ondersteunen. Een economie overigens die te leiden heeft van crisissen die elkaar snel opvolgen.
Onderwijs is er volgens haar niet voor om van onze kinderen sterke en evenwichtige volwassenen te maken.
Voor de goede orde, met de term 'onderwijs' bedoel ik het systeem, niet de harde werkers die voor de klassen staan.
Onderwijs is er om de kinderen zich te laten aanpassen aan de heersende norm. Niet om de kinderen te helpen de democratie voort te zetten. Zeker niet.
Onze geschiedenislessen zijn gebaseerd op overwinningen en wapenfeiten. Niet op hoe we in de toekomst kwesties kunnen oplossen. Lessen economie op het voortzetten van het huidige systeem. Niet hoe we een ander systeem zouden kunnen implementeren.
Excellente leerlingen hebben voorrang. Want waarom zou een Silicon valley alleen in de VS mogelijk zijn en niet hier in ons koude kikkerlandje. Er wordt naarstig gezocht naar nieuwe winstmogelijkheden. De oude zijn kennelijk op. We hebben slimme en intelligente arbeiders nodig om de winsten die we gewend zijn te waarborgen. Wiskunde is daarom inmiddels een verplicht vak op de Havo.
Onderwijs is er niet op gericht om te verbinden. Eerder leren de kinderen al van jongs af aan dat anderen beter zijn dan zij. Het werkt afscheidend. Inkomensongelijkheid maakt de mensen ongelukkig las ik vandaag. Nou, kennisongelijkheid doet dat ook volgens mij.
In het onderwijs worden kinderen niet voorbereid om zelfstandig te kunnen denken. Integendeel.
Creatief denken is uit den boze. Er is niet eens tijd voor.
Econoom Frank Kalshoven schreef het boek Groeiland. Hij stelt volgens de recensie in de Volkskrant dat het onderwijs moet worden verbeterd omdat we dan weer economische groei kunnen verwachten. Kinderen moeten volgens hem vanaf 2,5 jaar naar school. Minitieus laat hij zien wat het de overheid kost als een kind niet mee kan komen op school. Een kind dat 'anders leert' doet in zijn ogen niet mee. Het is een zwakke schakel in het systeem. Het kost geld omdat het later meer kans maakt een uitkering te moeten krijgen.
Eerder naar school? Kinderen leren tot 6 jaar spelenderwijs. In de eerste jaren is het ontwikkelen van empathie belangrijk. Kinderen hebben in deze periode ervaringen met relaties en emoties. Vanaf zes jaar zijn kinderen rijp en kan het formele leren aan bod komen.

Empathie is noodzakelijk om een systeem dat we hebben gecreëerd met zijn allen om te vormen en kunstmatige ongelijkheid uit te bannen. Hoogleraar Sieneke Goorhuis-Brouwer van Hogeschool Noord-Nederland schreef een mooi artikel erover in Trouw van 3 juni jl.
"Helaas komen jonge kinderen steeds meer terecht in strak geregisseerde, door volwassenen gedomineerde activiteiten, Hierdoor kunnen ze hun basistalenten onvoldoende ontwikkelen: leren praten, controle krijgen over de grove en fijne motoriek, denkstappen maken, concentratie opbouwen."
It's economy Stupid. Dat riep Bill Clinton eens tijdens een persconferentie waar kritische vragen werden gesteld over interventies in het buitenland.
Alles voor de economie.
Alles voor de groei. Groei van geld en goederen, van winsten en opbrengsten van gekochte aandelen.
Groei van bezit maar dan wel van een kleine groep welgestelden.
Ik ging van Nussbaum houden toen ik haar boek las. Ik hield van Sieneke tijdens het lezen van haar artikel.
Er moet inderdaad groei zijn, maar ik wil zo graag dat het groei is die ons beter maakt. Niet rijker.
Ik ga voor bezieling.
Jij ook?
Reacties
Een reactie posten