Heel veel kinderen hebben op dit moment last van gevoeligheid voor geluid.
Soms zie je een kind de oren bedekken, het probeert het geluid dan te vermijden.
De meest aangetroffen reactie in de klas is een koptelefoon of afscherming op de tafel door een autibord aan te bieden.
Kinderen die auditief overgevoelig zijn kunnen ten prooi zijn gevallen aan langdurige stress, het is erg belangrijk voor ouders om dit eerst samen met de leerkracht te onderzoeken.
Pas wanneer er sprake is van een afweerreactie op geluid waar je dat normaal gesproken niet van hoeft te verwachten en het houdt enkele weken aan, is het van belang te gaan oefenen met het kind met aangeboden alternatieven.
De eerste stap is echter altijd: zoek de bron van de aanhoudende stress op en pak deze aan. Een kind dat bijvoorbeeld moeite heeft met rekenen en om deze reden veel moet oefenen terwijl het nog niet toe is aan min-sommen of breuken (want het lichaamssysteem moet daarvoor klaar zijn) ontwikkelt langdurige stress!
Over het algemeen kunnen we spreken over prikkels om ons zinvolle ervaringen in het leven te geven, deel te kunnen nemen aan de wereld rondom ons en om ons te waarschuwen voor gevaar.
Iemand met slecht zicht zal andere zintuigen extra goed gaan gebruiken om ervaringen zinvol te maken. Zintuigelijke gevoeligheid zorgt voor empathie en zorgend gedrag voor de ons omringende mensen.
Een alarm dat afgaat is zeer waarschuwend. Het gemurmel in de klas zou dat eigenlijk niet moeten zijn. Een kind zou daar aan kunnen leren wennen.
Denk aan bewoners van een huis langs een spoorlijn. Ze hebben het geluid van de voorbij rijdende trein volledig in hun systeem opgenomen. Pas als de treinen niet meer rijden wordt de stilte waarschuwend. Zo moeten we ook kijken naar alle prikkels die we dagelijks tegenkomen.
Dit verklaart ook dat kinderen die ineens te maken hebben met stilte (bijvoorbeeld bij een toets) of rust (bijvoorbeeld tijdens vakantie) soms regelrechte prikkelzoekers worden!
Een kind moet dus al jong leren prikkels langs zich heen te laten gaan.
Er zijn echter ook mensen die de trein altijd zullen horen gaan en daar wakker van liggen. In hun geval is belangrijk om te kijken naar andere stress gerelateerde toestanden in hun leven.
Kinderen leren wennen aan geluidsprikkels doe je door het lichaamsgevoel te versterken van jongsaf aan.
Veel hoogbegaafde en sensitieve kinderen zijn auditief gevoelig heb ik gemerkt. Zij wonen in hun hoofd en in plaats van hun hele lichaam. Hun sensitieve wijze van denken levert - naast hun gevoelige zenuwstelsel - veel prikkels op. Zij zouden hun lichaam het best kunnen zien als het huis waarin ze wonen.
Woon je in je hoofd, dan woon je alleen maar op de zolder van je huis. Maar elke kamer verdient jouw aanwezigheid! Ben je met je aandacht steeds bij je omgeving? De eerste stap is: word je hiervan bewust. Stap dan je huis in en bekijk vanachter je eigen venster de wereld! Switchen tussen ergens helemaal op in gaan of een beetje afstand nemen zou net zo belangrijk moeten zijn als leren rekenen of schrijven!
Het lichaamsgevoel versterken doe je door de spieren te versterken. Op een speelse wijze kun je dit bewerkstelligen, naast tot rust te komen na drukte.
Hier en daar vinden we al klaslokalen met allerlei spelmaterialen en gymnastiekmaterialen waarbij kinderen tussen door hun lichaamsgevoel op speelse wijze versterken!
Kijk maar naar dit filmpje want beelden zeggen soms meer dan woorden!
Soms zie je een kind de oren bedekken, het probeert het geluid dan te vermijden.
De meest aangetroffen reactie in de klas is een koptelefoon of afscherming op de tafel door een autibord aan te bieden.
Kinderen die auditief overgevoelig zijn kunnen ten prooi zijn gevallen aan langdurige stress, het is erg belangrijk voor ouders om dit eerst samen met de leerkracht te onderzoeken.
Pas wanneer er sprake is van een afweerreactie op geluid waar je dat normaal gesproken niet van hoeft te verwachten en het houdt enkele weken aan, is het van belang te gaan oefenen met het kind met aangeboden alternatieven.
De eerste stap is echter altijd: zoek de bron van de aanhoudende stress op en pak deze aan. Een kind dat bijvoorbeeld moeite heeft met rekenen en om deze reden veel moet oefenen terwijl het nog niet toe is aan min-sommen of breuken (want het lichaamssysteem moet daarvoor klaar zijn) ontwikkelt langdurige stress!
Over het algemeen kunnen we spreken over prikkels om ons zinvolle ervaringen in het leven te geven, deel te kunnen nemen aan de wereld rondom ons en om ons te waarschuwen voor gevaar.
Iemand met slecht zicht zal andere zintuigen extra goed gaan gebruiken om ervaringen zinvol te maken. Zintuigelijke gevoeligheid zorgt voor empathie en zorgend gedrag voor de ons omringende mensen.
Een alarm dat afgaat is zeer waarschuwend. Het gemurmel in de klas zou dat eigenlijk niet moeten zijn. Een kind zou daar aan kunnen leren wennen.
Denk aan bewoners van een huis langs een spoorlijn. Ze hebben het geluid van de voorbij rijdende trein volledig in hun systeem opgenomen. Pas als de treinen niet meer rijden wordt de stilte waarschuwend. Zo moeten we ook kijken naar alle prikkels die we dagelijks tegenkomen.
Dit verklaart ook dat kinderen die ineens te maken hebben met stilte (bijvoorbeeld bij een toets) of rust (bijvoorbeeld tijdens vakantie) soms regelrechte prikkelzoekers worden!
Een kind moet dus al jong leren prikkels langs zich heen te laten gaan.
Er zijn echter ook mensen die de trein altijd zullen horen gaan en daar wakker van liggen. In hun geval is belangrijk om te kijken naar andere stress gerelateerde toestanden in hun leven.
Kinderen leren wennen aan geluidsprikkels doe je door het lichaamsgevoel te versterken van jongsaf aan.
Veel hoogbegaafde en sensitieve kinderen zijn auditief gevoelig heb ik gemerkt. Zij wonen in hun hoofd en in plaats van hun hele lichaam. Hun sensitieve wijze van denken levert - naast hun gevoelige zenuwstelsel - veel prikkels op. Zij zouden hun lichaam het best kunnen zien als het huis waarin ze wonen.
Woon je in je hoofd, dan woon je alleen maar op de zolder van je huis. Maar elke kamer verdient jouw aanwezigheid! Ben je met je aandacht steeds bij je omgeving? De eerste stap is: word je hiervan bewust. Stap dan je huis in en bekijk vanachter je eigen venster de wereld! Switchen tussen ergens helemaal op in gaan of een beetje afstand nemen zou net zo belangrijk moeten zijn als leren rekenen of schrijven!
Het lichaamsgevoel versterken doe je door de spieren te versterken. Op een speelse wijze kun je dit bewerkstelligen, naast tot rust te komen na drukte.
Hier en daar vinden we al klaslokalen met allerlei spelmaterialen en gymnastiekmaterialen waarbij kinderen tussen door hun lichaamsgevoel op speelse wijze versterken!
Kijk maar naar dit filmpje want beelden zeggen soms meer dan woorden!
Reacties
Een reactie posten