In de Wijze Ouder praktijk krijg ik regelmatig ouders met een kind dat moeilijkheden heeft met slapen of doorslapen.
Ik werk al een poosje met een 'slaapprotocol', een slaapritueel zoals je wilt, dat kan helpen bij deze moeilijkheden. Het kan worden gebruikt bij kinderen vanaf 4/5 jaar.
Er hoort een verhaal bij, dat regelmatig kan worden voorgelezen door de ouders. Vanmiddag heb ik het protocol gebruikt bij een meisje dat het ook erg leuk vond om een slaaptrapje te knutselen.
Ik zet het protocol online en hoop dat anderen er ook iets aan hebben.
Bijkomend is het idee dat je kinderen positieve suggesties geeft door de dag heen zodat het protocol steeds meer kracht krijgt. Priming is een middel dat heel precair is: we beïnvloeden immers dagelijks onze kinderen. Als we dat dan toch doen, doe het alsjeblieft zo positief mogelijk! Zie hieronder tips hoe dat te doen!
Veel plezier! Sylvia van Zoeren.
Veel ouders
hebben te maken met een kind dat moeilijk in slaap komt of halverwege de nacht wakker wordt en dan zo energiek is dat het moeilijk doorslaapt. Soms is er iets aan de hand: een keelontsteking, oorontsteking of flinke verkoudheid. Maar als dit niet aan de orde is en een kind het patroon bijna dagelijks laat zien en het houdt langer dan drie weken aan, dan treedt er gewenning op. Het kind stelt zichzelf in op een ritme dat weinig past bij dat van de ouders en andere gezinsleden. Het is dan belangrijk dat er een reactie komt van de ouders om een ritme te bewerkstelligen waar iedereen zich prettig bij voelt.
hebben te maken met een kind dat moeilijk in slaap komt of halverwege de nacht wakker wordt en dan zo energiek is dat het moeilijk doorslaapt. Soms is er iets aan de hand: een keelontsteking, oorontsteking of flinke verkoudheid. Maar als dit niet aan de orde is en een kind het patroon bijna dagelijks laat zien en het houdt langer dan drie weken aan, dan treedt er gewenning op. Het kind stelt zichzelf in op een ritme dat weinig past bij dat van de ouders en andere gezinsleden. Het is dan belangrijk dat er een reactie komt van de ouders om een ritme te bewerkstelligen waar iedereen zich prettig bij voelt.
Ouders hebben zelf veel behoefte aan rust. Overdag roept de
plicht immers. Een kind dat goed slaapt is dus belangrijk. Voor ouders geldt
dat ze zich kunnen realiseren dat zelf ontspannen in bed liggen ook rusten is.
Het lichaam komt ook dan tot rust en herstelt. Vaak hebben we het idee dat het
echt heel erg is dat we gebroken slapen, maar we kunnen onszelf daarin positief
primen.
Wellicht kunnen de volgende tips jullie helpen. Hou er
echter rekening mee dat kinderen vaak slecht slapen als:
Ze ziek zijn.
Ze nieuwe dingen beleven.
Ze een kadootje verwachten.
Ze weten dat er iets bijzonders in aantocht is.
Ze enthousiast zijn over iets.
Slaap protocol:
Doe het op de Buddha-wijze.
Rustig naar bed gaan helpt.
Geen drukke dingen tot een uur voor het slaapmoment.
Wees zelf ZEN. Neem de tijd voor het bedmoment en doe dat
met volle aandacht.
Als je met je hoofd bij andere zaken bent heeft dat veel
invloed op sensitieve kinderen. Ze willen dat je luistert. Dat je er bent.
Vast ritueel.
Elke dag op dezelfde tijd naar bed helpt een ritme te
ontwikkelen.
Elke avond een verhaaltje met positieve toon helpt. Waar het
kind mee gaat slapen, daar wordt het mee wakker.
Het helpt als ook overdag een vast patroon wordt gehanteerd.
Thuiskomen na school? Eerst even zitten en thee en een koekje. Gaat papa of mama koken? Zorg voor een
hoekje in de kamer waar iets klaarligt voor het kind. Mandalakleurplaten, een
luister-cd een tekenfilmpje of natuurfilm. Aan tafel is er aandacht voor het eten. Zorg voor elkaar.
Na het eten krijgt ieder een taakje. Afruimen of het
tafelkleed in de kast leggen, het maakt niet uit, als het maar haalbaar is. Zie
er op toe dat het ook echt gebeurt! Liever geen tv meer na het eten.
Warme dranken helpen de maag te kalmeren. Thee, halfvolle
melk. Geen vette dingen meer, dat activeert namelijk de galblaas. Het
metabolisme van het lichaam daalt, werk daaraan mee.
Drukke hoofden, drukke lijven.
Het kan helpen om de dag even door te nemen: wat ging een
beetje moeilijk? Rekenen? Gymnastiek? Hoe wil je daar morgen mee omgaan? Geef
positieve suggesties en laat je kind het ‘voor zich zien’ hoe het op de handige
manier zal reageren.
Eindig met iets waar je kind tevreden mee was. Denk er aan
dat waar je kind mee gaat slapen, het wakker wordt. Door dit gesprekje zul je
je kind helpen te ordenen wat die dag allemaal gebeurde. Zo’n gesprekje kan ook tijdens een
wandeling, of tijdens de afwas of iets anders. Beweging helpt bij het verwerken
van belevenissen!
Communicatie
Formuleer positief:
Een kind dat om de haverklap uit bed komt krijgt kritiek
voor we het weten: kom je er nu weer uit? Je weet toch wat we hebben
afgesproken? Vaak wordt op barsere toon gesproken. Kinderen tot 7 jaar zijn
gevoelig voor strenge gezichten en een strenge toon. Probeer dus vriendelijk te
communiceren: “Ik merk dat je nu alweer naar beneden komt. Ik snap het wel dat
je liever hier bent, het is echter erg belangrijk dat je voldoende rust. Dan
kun je er morgen weer tegen en genieten van alles. Ik wil dat je weer naar boven gaat.” Ga niet onderhandelen: je kind zal
uitstellen als sport zien. Jij bent degene die bepaalt hoe laat en wanneer je
kind gaat slapen. Als volwassene weet je beter dan je kind waarom.
Stel geen vragende eisen. Wil je naar je kamer gaan? zal een NEE opleveren, net als: Ga naar je
kamer! Ik wil graag, of Mama wil
graag dat je nu aan tafel komt is veel duidelijker en vooral vriendelijker.
Gebruik taal zorgvuldig. De woorden ‘straks’ en
‘even’ leveren onduidelijkheid op. Beter is: als mama klaar is doen we dat
samen. Mama is klaar als ze de computer afzet. Tot die tijd wil ik dat je in je
eigen hoekje iets doet. De dag begint als de wekker van papa en mama afloopt. (Dus niet: als het licht wordt)
Gebruik het woord NIET niet!
Op deze leeftijd wordt dit woordje niet goed opgenomen.
Ik wil niet dat je uit je kamer komt, wordt vertaald naar:
ik wil dat je je kamer uitkomt.
Ik wil niet dat je je bed uit gaat als je wakker wordt
levert een kind op dat wel uit bed gaat. Streep steeds het woordje niet door
in je zinnen, en zie wat je eigenlijk zegt.
Vertaal dus zorgvuldig: Ik wil graag dat je in bed blijft
als je wakker wordt. Ik wil graag dat je je omdraait als je wakker wordt en
verder slaapt.
Geef positieve suggesties. Kinderen van deze leeftijd
zijn erg suggestibel.
Je zult merken dat je heerlijk doorslaapt. Als je merkt dat
je wakker wordt, draai je je lekker om en dan slaap je weer heerlijk door. Als
je merkt dat je wakker wordt voel je hoe heerlijk het onder de dekens is en je
blijft dan ook lekker liggen, doet je ogen weer dicht en voor je het weet slaap
je weer… Om net als papa en mama
weer wakker te worden als onze wekker gaat…
Als je wakker wordt en het is nog geen wekkertijd (maak
goede afspraken wat je daarmee bedoelt) zul je denken aan de slaaptrap, dan ga
je weer naar beneden van: 5, 4, 3, 2 en 1 je slaapt weer! Ik weet echter zeker
dat je heerlijk zult doorslapen deze nacht.
Doe dit op bepaalde momenten van de dag: namelijk als je
merkt dat je kind met de aandacht verbonden is aan iets, een spel, boek, de tv.
Juist in die bewustzijnstoestand is het kind erg gevoelig voor dit soort
suggesties. Eigenlijk is het kind in lichte trance, een staat waarin suggesties
erg goed worden onthouden. (priming)
Focus verleggen.
De komende weken het verhaal voorlezen terwijl je kind een
madalakleurplaat kleurt helpt! Het kind neemt de suggesties onbewust aan. Het
onbewuste zal zich de suggesties herinneren en het kind zal ze toepassen. Neem
de tijd, iets is jammer genoeg nooit in 1 dag of sessie veranderd. Wees zelf
vriendelijk consequent in het toepassen van het protocol.
Tot slot bijgaand het verhaal. © Sylvia van Zoeren www.zintuigenboom.nl
Prinses Wakkerientje en de raad van slaapengel
Rozemarijn.
Het is stil in het paleis. Prinses Wakkerientje is vanavond
naar bed gebracht door haar favoriete slaaplakei, de weledele mijnheer
Beddemans. De Koning en Koningin hebben de weledele mijnheer Beddemans speciaal
aangenomen om Wakkerientje te helpen met naar bed gaan. Ze slaapt namelijk te
weinig, die Wakkerien. Daardoor wordt ze druk en rommelig, zoals de weledele
mijnheer lakei Beddemans zegt. Slapen, vertelt hij elke dag wel een keer, heb
je nodig om tot rust te komen. Je hoofd wordt kalm. Je lichaam rust uit. En de
volgende dag ben je er weer helemaal. Fris en fruitig, klaar voor de
uitdagingen van de dag!
De lieve weledele mijnheer lakei Beddemans heeft
Wakkerientjes beddengoed heerlijk opgeschud en haar een zacht hoofdkussen
boordevol eendendons gegeven. Voor het slapen gaan heeft hij warme melk met
honing en salie geserveerd. Drupjes lavendelolie op haar kussen gedaan. Maar
het helpt niks. Als Wakkerientje wakker wordt midden in de nacht, is ze ook
echt he-le-maal wakker. Met wijdopen oogjes ligt ze in haar zachte, heerlijke bed.
Omdat het om haar heen nog donker is luistert ze des te beter naar de geluiden
in het paleis. Hier kraakt iets, daar spint een poes. Beneden strijkt een tak
langs de ramen. Tik-tik-tik… Ze is wakker! Voor ze het weet staat ze op uit
haar hemelbed en gaat ze op zoek naar iets leuks om te doen. Jammer dat
iedereen slaapt! Anders hadden ze kunnen rummikuppen, of klaverjassen… Of
touwtje springen! Maar de weledele mijnheer lakei Beddemans ligt op één oor en
snurkt ongestoord door. Ook de koning en Koningin schurken zich dieper in de
donzen dekens van hun hemelbed, ze draaien zich nog eens om en slapen lekker
door.
Wakkerientje doet die nacht van alles. Ze vliegt de
paleistrappen af. Ze is zich van geen kwaad bewust. Ondanks het nachtelijk
tijdstip wandelt ze door de gangen van het grote paleis, bezoekt ze de keukens
in de vleugel van het personeel, knabbelt daar op pasgebakken koekjes en drinkt
de kannen melk leeg. Ze speelt nog een deuntje op de koninklijke piano en
schildert een mal schilderij. Als eerste zit ze aan de koninklijke ontbijttafel
en smeert ze toastjes en eet ze een zachtgekookt eitje.
‘Pffft. Heeft onze Wakkerien weer niet geslapen!’, knort
Koning Wakkermans. ‘Ik heb net klachten gehoord van de keukenlakei. De verse
melk is op en de koekjes zijn uit de trommel. Dat kan zo onmogelijk langer!
Mijn personeel klaagt dat het een lieve lust is.’
Wakkerientje doet net alsof ze nergens van weet. Hoezo was
ze in de keuken? Hoezo dronk ze de melk op? Ze deed gewoon wat leuke dingetjes!
Ze stelde zich voor dat ze met een speelkameraadje verdwaald was en dat ze
eindelijk de bewoonde wereld terugvonden. Om het te vieren kregen ze verse
koekjes! En ze speelde dat ze een concert gaf in het wereldberoemde
concertgebouw en ze won een gouden medaille! En daarna was ze een beroemde
schilder die een schilderij maakte dat wel 10 miljoen waard is!
Nee hoor, Wakkerien is zich van geen kwaad bewust. Ze speelt
alleen maar dat het een lieve lust is.
Die ochtend echter in de klas suft Wakkerien een beetje weg.
En die avond is ze erg onaardig tegen lakei Beddemans. Ze is geprikkeld als een
stekelvarken en ze heeft stress! Haar hoofd is druk en vol ideetjes. Ze is er
ongeduldig van geworden. Dat voelt ze in haar buik en benen. Die willen steeds
bewegen. En ze heeft van binnen een beetje haast. Alsof ze steeds ergens op
tijd moet zijn!
De koning en koninging kijken elkaar aan.
Het is nu toch echt wel tijd voor de slaapengel!
De koning pakt de telefoon en belt.
Even later is hij klaar en zegt: ‘Zo en nu naar bed. Slaapengel
Jafaël stuurt een bengeltje bij je
langs vanavond. Luister alsjeblieft goed naar haar!’
Hij geeft Wakkerientje een dikke kus en gaat heerlijk naar
zijn eigen bed. Nog eenmaal draait
hij zich om:”Ik wil graag dat je wakker wordt als de wekker van je mama en mij
gaat. Welterusten lieverd! Tot morgen!”
Wakkerientje krijgt warme melk van de weledele mijnheer
lakei Beddemans, neemt een heerlijk warme douche, gaat lekker liggen tussen
kraakheldere lakens en wacht tot de slaap komt. Die is er snel want ze is moe.
Maar na een paar uurtjes: ja hoor! Wakker is Wakkerien. Donkerte om haar heen,
getik tegen het raam van de twijgen van de dikke notenboom, de kat die spint,
een uil die roept… Oehoe! Tijd om iets te verzinnen! Maar: voor Wakkerien haar
bed uit kan stappen lijkt het wel alsof het een beetje lichter wordt in haar
kamertje. En als ze haar hoofd omdraait ziet ze een lief klein engeltje naast
haar bed staan. Slaap(b)engel Rozemarijn grinnikt en gaat op Wakkeriens
voeteneind zitten.
“Zo!”, zegt ze op grappige toon. “Ik ben slaapengel
Rozemarijn en ik ga jou helpen hoor! Want ik hoorde dat jij elke nacht door het
kasteel dwaalt en dat je overdag moe en geprikkeld bent. Je doet ‘s nachts wat
je overdag moet doen, en overdag wat je ‘s nachts moet doen! Super onhandig!
Nou ja, ik weet er wel iets op hoor!”
Wakkerientje vindt het een wonder! Ze luistert naar de lieve
grappige stem van Rozemarijn. Een echte slaapengel aan haar voeteneind! Wie
maakt dat nou mee! Ineens hoeft ze geen concert meer te geven, of een
wereldberoemd schilderij te schilderen.
“Ga maar lekker liggen.’ Zegt Rozematrijn. “Maak eens een
vuist van je handen? Voel je de spanning in je handen? Je spieren worden hard.
Alsof ze wakker willen blijven. Maak nu eens een vlinder van je handen? Een vlinder
fladdert van bloem tot bloem. Je hand wordt zacht…” Rozemarijn doet het voor
dus het is harstikke makkelijk voor Wakkerientje om het ook te doen.
Wakkerien volgt alle aanwijzingen van Rozemarijn op. Ze
spant steeds een deel van haar lijfje en maakt het even later weer zacht. En ze
ademt tussendoor zacht en rustig in en uit zoals Rozemarijn haar voordoet.
Straks mag jij de oefening ook even doen! En als je dan zo
lekker hebt geoefend, zul je merken dat je lichaam wil gaan slapen. Dus sluit
je ogen maar! Voel maar hoe dat heerlijke bed van je jou draagt.
Wakkerientje voelt haar ogen zwaar worden.
Rozemarijn is een echte eersteklas super slaapengel en heeft
daarom nog een handig trucje:
“ En nu doe je alsof je een slaaptrapje afdaalt, je gaat
rustig naar beneden, tel maar mee: vijf, vier, drie … je wordt steeds rustiger
en slaperiger, en twee en …… één! Je lichaam is een beetje zwaarder geworden en
je ademt heerlijk rustig in en uit. Je ogen worden rustig, en je denkt aan een
keer dat je heerlijk voelde, bijvoorbeeld omdat je in een heerlijk warm bad
zat, of je liet meevoeren met de golven in de zee! (voorlezer: bedenk hier
wanneer je kind zich een keer helemaal ontspannen voelde!)
En als je weer wakker wordt midden in de nacht hoef je
alleen maar aan je slaaptrapje te denken en naar beneden te gaan, en met elke
trede zul je merken dat je slaap terugkomt. Je hoeft alleen maar te denken: 5,
4, 3, 2 en 1! En als je s’ avonds
naar bed gaat luister je naar mijn verhaal en tel je van 5, 4 ,3 ,2, en 1 en dan
zul je in dromenland zijn! Pas als de wekker van je papa of mama rinkelt weet
je dat het tijd is om weer een wakkere Wakkerientje te zijn! De dag gaat dan
weer beginnen. Welterusten Wakkerientje!
“Er is een wonder gebeurd!”, denkt de weledele mijnheer lakei
Beddemans als hij die ochtend Wakkerientjes kamer binnenloopt met warme thee en
een beschuitje. Want Wakkerien slaapt nog. Zachtjes maakt hij haar wakker.
Meteen is ze klaarwakker. Hoera! Een hele dag ligt voor
haar! Een dag vol mooie verhalen, ideetjes en leuke dingen om te doen!
Wakkerientje rekt zich uit en gaapt eens lekker. Heerlijk uitgerust is ze! En
iedereen is tevreden, ook de Koning en de koningin. Zij besluiten om een echte
medaille te laten maken om aan Rozemarijn te geven, want ze zijn er trots op
dat in hun land een echte super slaapengel woont die –echt waar- de allerbeste
is!
En ergens, ver weg in het paleis, telt Rozemarijn blij op
haar vingers: “… En van je vijf, vier, drie, twee en één: de slaaptrap af en
lekker slapen zal Wakkerien! Maar nu is ze wakker, het is dag en dat is de tijd
om leuke dingen te doen! En steeds als ze naar bed gaat of als ze ‘s nachts
wakker wordt, zal ik eventjes aan haar denken en met haar tellen: van je vijf,
vier, drie, twee en één: en…..lekker slapen zal Wakkerien!”
Reacties
Een reactie posten