Doorgaan naar hoofdcontent

Een kind dat moeilijk slaapt. Priming in de opvoeding.


In de Wijze Ouder praktijk krijg ik regelmatig ouders met een kind dat moeilijkheden heeft met slapen of doorslapen.
Ik werk al een poosje met een 'slaapprotocol', een slaapritueel zoals je wilt, dat kan helpen bij deze moeilijkheden. Het kan worden gebruikt bij kinderen vanaf 4/5 jaar.

Er hoort een verhaal bij, dat regelmatig kan worden voorgelezen door de ouders. Vanmiddag heb ik het protocol gebruikt bij een meisje dat het ook erg leuk vond om een slaaptrapje te knutselen.
Ik zet het protocol online en hoop dat anderen er ook iets aan hebben.
Bijkomend is het idee dat je kinderen positieve suggesties geeft door de dag heen zodat het protocol steeds meer kracht krijgt. Priming is een middel dat heel precair is: we beïnvloeden immers dagelijks onze kinderen. Als we dat dan toch doen, doe het alsjeblieft zo positief mogelijk! Zie hieronder tips hoe dat te doen!

Veel plezier! Sylvia van Zoeren.



Veel ouders
hebben te maken met een kind dat moeilijk in slaap komt of halverwege de nacht wakker wordt en dan zo energiek is dat het moeilijk doorslaapt. Soms is er iets aan de hand: een keelontsteking, oorontsteking of flinke verkoudheid. Maar als dit niet aan de orde is en een kind het patroon bijna dagelijks laat zien en het houdt langer dan drie weken aan, dan treedt er gewenning op. Het kind stelt zichzelf in op een ritme dat weinig past bij dat van de ouders en andere gezinsleden. Het is dan belangrijk dat er een reactie komt van de ouders om een ritme te bewerkstelligen waar iedereen zich prettig bij voelt.

Ouders hebben zelf veel behoefte aan rust. Overdag roept de plicht immers. Een kind dat goed slaapt is dus belangrijk. Voor ouders geldt dat ze zich kunnen realiseren dat zelf ontspannen in bed liggen ook rusten is. Het lichaam komt ook dan tot rust en herstelt. Vaak hebben we het idee dat het echt heel erg is dat we gebroken slapen, maar we kunnen onszelf daarin positief primen.

Wellicht kunnen de volgende tips jullie helpen. Hou er echter rekening mee dat kinderen vaak slecht slapen als:

Ze ziek zijn.
Ze nieuwe dingen beleven.
Ze een kadootje verwachten.
Ze weten dat er iets bijzonders in aantocht is.
Ze enthousiast zijn over iets.

Slaap protocol:

Doe het op de Buddha-wijze.
Rustig naar bed gaan helpt.
Geen drukke dingen tot een uur voor het slaapmoment.
Wees zelf ZEN. Neem de tijd voor het bedmoment en doe dat met volle aandacht.
Als je met je hoofd bij andere zaken bent heeft dat veel invloed op sensitieve kinderen. Ze willen dat je luistert. Dat je er bent.

Vast ritueel.
Elke dag op dezelfde tijd naar bed helpt een ritme te ontwikkelen.
Elke avond een verhaaltje met positieve toon helpt. Waar het kind mee gaat slapen, daar wordt het mee wakker.
Het helpt als ook overdag een vast patroon wordt gehanteerd. Thuiskomen na school? Eerst even zitten en thee en een koekje.  Gaat papa of mama koken? Zorg voor een hoekje in de kamer waar iets klaarligt voor het kind. Mandalakleurplaten, een luister-cd een tekenfilmpje of natuurfilm.  Aan tafel is er aandacht voor het eten. Zorg voor elkaar.
Na het eten krijgt ieder een taakje. Afruimen of het tafelkleed in de kast leggen, het maakt niet uit, als het maar haalbaar is. Zie er op toe dat het ook echt gebeurt! Liever geen tv meer na het eten.
Warme dranken helpen de maag te kalmeren. Thee, halfvolle melk. Geen vette dingen meer, dat activeert namelijk de galblaas. Het metabolisme van het lichaam daalt, werk daaraan mee.

Drukke hoofden, drukke lijven.
Het kan helpen om de dag even door te nemen: wat ging een beetje moeilijk? Rekenen? Gymnastiek? Hoe wil je daar morgen mee omgaan? Geef positieve suggesties en laat je kind het ‘voor zich zien’ hoe het op de handige manier zal reageren.
Eindig met iets waar je kind tevreden mee was. Denk er aan dat waar je kind mee gaat slapen, het wakker wordt. Door dit gesprekje zul je je kind helpen te ordenen wat die dag allemaal gebeurde.  Zo’n gesprekje kan ook tijdens een wandeling, of tijdens de afwas of iets anders. Beweging helpt bij het verwerken van belevenissen!

Communicatie

Formuleer positief:
Een kind dat om de haverklap uit bed komt krijgt kritiek voor we het weten: kom je er nu weer uit? Je weet toch wat we hebben afgesproken? Vaak wordt op barsere toon gesproken. Kinderen tot 7 jaar zijn gevoelig voor strenge gezichten en een strenge toon. Probeer dus vriendelijk te communiceren: “Ik merk dat je nu alweer naar beneden komt. Ik snap het wel dat je liever hier bent, het is echter erg belangrijk dat je voldoende rust. Dan kun je er morgen weer tegen en genieten van alles.  Ik wil dat je weer naar boven gaat.”  Ga niet onderhandelen: je kind zal uitstellen als sport zien. Jij bent degene die bepaalt hoe laat en wanneer je kind gaat slapen. Als volwassene weet je beter dan je kind waarom. 

Stel geen vragende eisen. Wil je naar je kamer gaan? zal een NEE opleveren, net als: Ga naar je kamer!  Ik wil graag, of Mama wil graag dat je nu aan tafel komt is veel duidelijker en vooral vriendelijker.

Gebruik taal zorgvuldig.  De woorden ‘straks’ en ‘even’ leveren onduidelijkheid op. Beter is: als mama klaar is doen we dat samen. Mama is klaar als ze de computer afzet. Tot die tijd wil ik dat je in je eigen hoekje iets doet. De dag begint als de wekker van papa en mama afloopt.  (Dus niet: als het licht wordt)

Gebruik het woord NIET niet!
Op deze leeftijd wordt dit woordje niet goed opgenomen.
Ik wil niet dat je uit je kamer komt, wordt vertaald naar: ik wil dat je je kamer uitkomt.
Ik wil niet dat je je bed uit gaat als je wakker wordt levert een kind op dat wel uit bed gaat. Streep steeds het woordje niet door in je zinnen, en zie wat je eigenlijk zegt.
Vertaal dus zorgvuldig: Ik wil graag dat je in bed blijft als je wakker wordt. Ik wil graag dat je je omdraait als je wakker wordt en verder slaapt.

Geef positieve suggesties. Kinderen van deze leeftijd zijn erg suggestibel.
Je zult merken dat je heerlijk doorslaapt. Als je merkt dat je wakker wordt, draai je je lekker om en dan slaap je weer heerlijk door. Als je merkt dat je wakker wordt voel je hoe heerlijk het onder de dekens is en je blijft dan ook lekker liggen, doet je ogen weer dicht en voor je het weet slaap je weer…  Om net als papa en mama weer wakker te worden als onze wekker gaat…
Als je wakker wordt en het is nog geen wekkertijd (maak goede afspraken wat je daarmee bedoelt) zul je denken aan de slaaptrap, dan ga je weer naar beneden van: 5, 4, 3, 2 en 1 je slaapt weer! Ik weet echter zeker dat je heerlijk zult doorslapen deze nacht. 
Doe dit op bepaalde momenten van de dag: namelijk als je merkt dat je kind met de aandacht verbonden is aan iets, een spel, boek, de tv. Juist in die bewustzijnstoestand is het kind erg gevoelig voor dit soort suggesties. Eigenlijk is het kind in lichte trance, een staat waarin suggesties erg goed worden onthouden. (priming)

Focus verleggen.
De komende weken het verhaal voorlezen terwijl je kind een madalakleurplaat kleurt helpt! Het kind neemt de suggesties onbewust aan. Het onbewuste zal zich de suggesties herinneren en het kind zal ze toepassen. Neem de tijd, iets is jammer genoeg nooit in 1 dag of sessie veranderd. Wees zelf vriendelijk consequent in het toepassen van het protocol.

Tot slot bijgaand het verhaal. © Sylvia van Zoeren www.zintuigenboom.nl

Prinses Wakkerientje en de raad van slaapengel Rozemarijn.

Het is stil in het paleis. Prinses Wakkerientje is vanavond naar bed gebracht door haar favoriete slaaplakei, de weledele mijnheer Beddemans. De Koning en Koningin hebben de weledele mijnheer Beddemans speciaal aangenomen om Wakkerientje te helpen met naar bed gaan. Ze slaapt namelijk te weinig, die Wakkerien. Daardoor wordt ze druk en rommelig, zoals de weledele mijnheer lakei Beddemans zegt. Slapen, vertelt hij elke dag wel een keer, heb je nodig om tot rust te komen. Je hoofd wordt kalm. Je lichaam rust uit. En de volgende dag ben je er weer helemaal. Fris en fruitig, klaar voor de uitdagingen van de dag!

De lieve weledele mijnheer lakei Beddemans heeft Wakkerientjes beddengoed heerlijk opgeschud en haar een zacht hoofdkussen boordevol eendendons gegeven. Voor het slapen gaan heeft hij warme melk met honing en salie geserveerd. Drupjes lavendelolie op haar kussen gedaan. Maar het helpt niks. Als Wakkerientje wakker wordt midden in de nacht, is ze ook echt he-le-maal wakker. Met wijdopen oogjes ligt ze in haar zachte, heerlijke bed. Omdat het om haar heen nog donker is luistert ze des te beter naar de geluiden in het paleis. Hier kraakt iets, daar spint een poes. Beneden strijkt een tak langs de ramen. Tik-tik-tik… Ze is wakker! Voor ze het weet staat ze op uit haar hemelbed en gaat ze op zoek naar iets leuks om te doen. Jammer dat iedereen slaapt! Anders hadden ze kunnen rummikuppen, of klaverjassen… Of touwtje springen! Maar de weledele mijnheer lakei Beddemans ligt op één oor en snurkt ongestoord door. Ook de koning en Koningin schurken zich dieper in de donzen dekens van hun hemelbed, ze draaien zich nog eens om en slapen lekker door.

Wakkerientje doet die nacht van alles. Ze vliegt de paleistrappen af. Ze is zich van geen kwaad bewust. Ondanks het nachtelijk tijdstip wandelt ze door de gangen van het grote paleis, bezoekt ze de keukens in de vleugel van het personeel, knabbelt daar op pasgebakken koekjes en drinkt de kannen melk leeg. Ze speelt nog een deuntje op de koninklijke piano en schildert een mal schilderij. Als eerste zit ze aan de koninklijke ontbijttafel en smeert ze toastjes en eet ze een zachtgekookt eitje.

‘Pffft. Heeft onze Wakkerien weer niet geslapen!’, knort Koning Wakkermans. ‘Ik heb net klachten gehoord van de keukenlakei. De verse melk is op en de koekjes zijn uit de trommel. Dat kan zo onmogelijk langer! Mijn personeel klaagt dat het een lieve lust is.’
Wakkerientje doet net alsof ze nergens van weet. Hoezo was ze in de keuken? Hoezo dronk ze de melk op? Ze deed gewoon wat leuke dingetjes! Ze stelde zich voor dat ze met een speelkameraadje verdwaald was en dat ze eindelijk de bewoonde wereld terugvonden. Om het te vieren kregen ze verse koekjes! En ze speelde dat ze een concert gaf in het wereldberoemde concertgebouw en ze won een gouden medaille! En daarna was ze een beroemde schilder die een schilderij maakte dat wel 10 miljoen waard is!
Nee hoor, Wakkerien is zich van geen kwaad bewust. Ze speelt alleen maar dat het een lieve lust is.

Die ochtend echter in de klas suft Wakkerien een beetje weg. En die avond is ze erg onaardig tegen lakei Beddemans. Ze is geprikkeld als een stekelvarken en ze heeft stress! Haar hoofd is druk en vol ideetjes. Ze is er ongeduldig van geworden. Dat voelt ze in haar buik en benen. Die willen steeds bewegen. En ze heeft van binnen een beetje haast. Alsof ze steeds ergens op tijd moet zijn!

De koning en koninging kijken elkaar aan.
Het is nu toch echt wel tijd voor de slaapengel!
De koning pakt de telefoon en belt.
Even later is hij klaar en zegt: ‘Zo en nu naar bed. Slaapengel Jafaël stuurt een bengeltje  bij je langs vanavond. Luister alsjeblieft goed naar haar!’
Hij geeft Wakkerientje een dikke kus en gaat heerlijk naar zijn eigen bed.  Nog eenmaal draait hij zich om:”Ik wil graag dat je wakker wordt als de wekker van je mama en mij gaat. Welterusten lieverd! Tot morgen!”

Wakkerientje krijgt warme melk van de weledele mijnheer lakei Beddemans, neemt een heerlijk warme douche, gaat lekker liggen tussen kraakheldere lakens en wacht tot de slaap komt. Die is er snel want ze is moe. Maar na een paar uurtjes: ja hoor! Wakker is Wakkerien. Donkerte om haar heen, getik tegen het raam van de twijgen van de dikke notenboom, de kat die spint, een uil die roept… Oehoe! Tijd om iets te verzinnen! Maar: voor Wakkerien haar bed uit kan stappen lijkt het wel alsof het een beetje lichter wordt in haar kamertje. En als ze haar hoofd omdraait ziet ze een lief klein engeltje naast haar bed staan. Slaap(b)engel Rozemarijn grinnikt en gaat op Wakkeriens voeteneind zitten.

“Zo!”, zegt ze op grappige toon. “Ik ben slaapengel Rozemarijn en ik ga jou helpen hoor! Want ik hoorde dat jij elke nacht door het kasteel dwaalt en dat je overdag moe en geprikkeld bent. Je doet ‘s nachts wat je overdag moet doen, en overdag wat je ‘s nachts moet doen! Super onhandig! Nou ja, ik weet er wel iets op hoor!”
Wakkerientje vindt het een wonder! Ze luistert naar de lieve grappige stem van Rozemarijn. Een echte slaapengel aan haar voeteneind! Wie maakt dat nou mee! Ineens hoeft ze geen concert meer te geven, of een wereldberoemd schilderij te schilderen.
“Ga maar lekker liggen.’ Zegt Rozematrijn. “Maak eens een vuist van je handen? Voel je de spanning in je handen? Je spieren worden hard. Alsof ze wakker willen blijven. Maak nu eens een vlinder van je handen? Een vlinder fladdert van bloem tot bloem. Je hand wordt zacht…” Rozemarijn doet het voor dus het is harstikke makkelijk voor Wakkerientje om het ook te doen.

Wakkerien volgt alle aanwijzingen van Rozemarijn op. Ze spant steeds een deel van haar lijfje en maakt het even later weer zacht. En ze ademt tussendoor zacht en rustig in en uit zoals Rozemarijn haar voordoet.
Straks mag jij de oefening ook even doen! En als je dan zo lekker hebt geoefend, zul je merken dat je lichaam wil gaan slapen. Dus sluit je ogen maar! Voel maar hoe dat heerlijke bed van je jou draagt.
Wakkerientje voelt haar ogen zwaar worden. 

Rozemarijn is een echte eersteklas super slaapengel en heeft daarom nog een handig trucje:
“ En nu doe je alsof je een slaaptrapje afdaalt, je gaat rustig naar beneden, tel maar mee: vijf, vier, drie … je wordt steeds rustiger en slaperiger, en twee en …… één! Je lichaam is een beetje zwaarder geworden en je ademt heerlijk rustig in en uit. Je ogen worden rustig, en je denkt aan een keer dat je heerlijk voelde, bijvoorbeeld omdat je in een heerlijk warm bad zat, of je liet meevoeren met de golven in de zee! (voorlezer: bedenk hier wanneer je kind zich een keer helemaal ontspannen voelde!)
En als je weer wakker wordt midden in de nacht hoef je alleen maar aan je slaaptrapje te denken en naar beneden te gaan, en met elke trede zul je merken dat je slaap terugkomt. Je hoeft alleen maar te denken: 5, 4, 3, 2 en 1!  En als je s’ avonds naar bed gaat luister je naar mijn verhaal en tel je van 5, 4 ,3 ,2, en 1 en dan zul je in dromenland zijn! Pas als de wekker van je papa of mama rinkelt weet je dat het tijd is om weer een wakkere Wakkerientje te zijn! De dag gaat dan weer beginnen. Welterusten Wakkerientje!

“Er is een wonder gebeurd!”, denkt de weledele mijnheer lakei Beddemans als hij die ochtend Wakkerientjes kamer binnenloopt met warme thee en een beschuitje. Want Wakkerien slaapt nog. Zachtjes maakt hij haar wakker.
Meteen is ze klaarwakker. Hoera! Een hele dag ligt voor haar! Een dag vol mooie verhalen, ideetjes en leuke dingen om te doen! Wakkerientje rekt zich uit en gaapt eens lekker. Heerlijk uitgerust is ze! En iedereen is tevreden, ook de Koning en de koningin. Zij besluiten om een echte medaille te laten maken om aan Rozemarijn te geven, want ze zijn er trots op dat in hun land een echte super slaapengel woont die –echt waar- de allerbeste is!

En ergens, ver weg in het paleis, telt Rozemarijn blij op haar vingers: “… En van je vijf, vier, drie, twee en één: de slaaptrap af en lekker slapen zal Wakkerien! Maar nu is ze wakker, het is dag en dat is de tijd om leuke dingen te doen! En steeds als ze naar bed gaat of als ze ‘s nachts wakker wordt, zal ik eventjes aan haar denken en met haar tellen: van je vijf, vier, drie, twee en één: en…..lekker slapen zal Wakkerien!”





Reacties

Populaire posts van deze blog

Visuele hooggevoelige kinderen en rekenen

De vakantie is voorbij en de agenda raakt langzaam weer gevuld. De trainingen gaan weer van start en de kinderen willen weer langskomen in mijn praktijk.
Mij bereikte ook al een vraag. Dit keer over rekenen en waarom hooggevoelige kinderen daar moeite mee kunnen hebben
illustratie uit Karel Cavia deel I
www.karelcavia.nl

Zelf heb ik nog een vraag als leerkracht. Mag ik die jou stellen? We zien dat veel gevoelige kinderen bij ons op school moeite hebben met rekenen. Is dit toeval (dat het toevallig veel gevoelige kinderen zijn die rekenen lastig vinden, maar het een andere reden heeft ) of is dit iets dat jij herkent en kun jij ook uitleggen hoe dit kan en hoe wij hen hierbij kunnen helpen? We zien dat de huidige manier van rekenen ( op inzicht gericht, veel verhaaltjessommen ) hun erg onzeker maakt, zo ook de cito rekenen. Hooggevoelige kinderen zijn vaak ook heel visueel. Omdat ze veel details waarnemen en ze daardoor wellicht een uitgestelde reactie hebben op visuele informatie, kan het zi…

Mijn kind ziet kleurtjes

Deze keer een vraag over het waarnemen van kleuren door een klein meisje.


Wil je ook een vraag beantwoord krijgen? 
Stel hem via: info@de-praktijk.org


De vraag deze keer is:



Mijn dochter van 8 ziet als ze gaat slapen, als ze ontspannen is met ogen dicht, groene kleurtjes, ze bewegen als een lavalamp en van buiten/boven/onder naar binnen, eerst langzaam dan steeds sneller, ze komt hierdoor heel moeilijk in slaap, ze vindt het niet eng, alleen maar vervelend. Ik ben naar de huisarts geweest maar die wist het niet, hij zou met een oogarts overleggen en mij terugbellen, maar heeft dat tot dusver niet gedaan. Dus ik denk dat het een “probleem” is van andere orde, misschien dat u wat antwoorden voor me heeft.

Je dochter is nog 'open' bij haar derde oog. Waarschijnlijk ziet ze met haar niet fysieke oog, haar eigen kleurtjes, de kleur van het hartchakra.


Kleine kinderen kunnen met het derde oog dingen zien die wij als volwassene niet meer kunnen waarnemen. Rond het zevende jaar sluit dit gebi…

Waarom diagnoses nog zo belangrijk zijn

Ons bereikte de vraag: school vraagt om een diagnose voor mijn kind. Kan hoogsensitviteit worden gediagnotiseerd?
Hoogsensitiviteit is weliswaar vastgesteld in een wetenschappelijk onderzoek onder andere door Elaine Aron (haar eerste boek is gewijd aan de onderzoeksresultaten ervan) en door de universiteit Leuven, maar een diagnose kan desondanks nog steeds niet worden gesteld.  De resultaten van een onderzoek van de Vrije Universiteit Brussel wijzen op een sterk ontwikkeld pauze en check systeem in de hersenen, deze groep kinderen is zich eerder bewust van gevaar.  Daarnaast is de sensitieve wijze van verwerken in de hersenen aangetoond. Daar komen de volle hoofden vandaan. Maar verder kunnen we het nog steeds zien als een karaktereigenschap die we bij steeds meer nieuw geboren kinderen aantreffen is onze ervaring. In combinatie met een aangeboren temperament zal het kind of prikkelmijdend of mogelijk prikkelzoekend zijn (introvert/extravert).