Doorgaan naar hoofdcontent

Bezield onderwijs


Het boek 'Niet voor de winst' van Martha Nussbaum zou door iedereen die politiek actief is, in het onderwijs werkt en/of econoom is verplichte kost moeten zijn.
Nussbaum geeft in dit boek scherp weer dat het onderwijs er op dit moment alleen maar is om de economie te ondersteunen. Een economie overigens die te leiden heeft van crisissen die elkaar snel opvolgen.
Onderwijs is er volgens haar niet voor om van onze kinderen sterke en evenwichtige volwassenen te maken.
Voor de goede orde, met de term 'onderwijs' bedoel ik het systeem, niet de harde werkers die voor de klassen staan.

Onderwijs is er om de kinderen zich te laten aanpassen aan de heersende norm. Niet om de kinderen te helpen de democratie voort te zetten. Zeker niet.

Onze geschiedenislessen zijn gebaseerd op overwinningen en wapenfeiten. Niet op hoe we in de toekomst kwesties kunnen oplossen. Lessen economie op het voortzetten van het huidige systeem. Niet hoe we een ander systeem zouden kunnen implementeren.

Excellente leerlingen hebben voorrang. Want waarom zou een Silicon valley alleen in de VS mogelijk zijn en niet hier in ons koude kikkerlandje. Er wordt naarstig gezocht naar nieuwe winstmogelijkheden. De oude zijn kennelijk op. We hebben slimme en intelligente arbeiders nodig om de winsten die we gewend zijn te waarborgen. Wiskunde is daarom inmiddels een verplicht vak op de Havo.

Onderwijs is er niet op gericht om te verbinden. Eerder leren de kinderen al van jongs af aan dat anderen beter zijn dan zij. Het werkt afscheidend. Inkomensongelijkheid maakt de mensen ongelukkig las ik vandaag. Nou, kennisongelijkheid doet dat ook volgens mij.

In het onderwijs worden kinderen niet voorbereid om zelfstandig te kunnen denken. Integendeel.
Creatief denken is uit den boze. Er is niet eens tijd voor.

Econoom Frank Kalshoven schreef het boek Groeiland. Hij stelt volgens de recensie in de Volkskrant dat het onderwijs moet worden verbeterd omdat we dan weer economische groei kunnen verwachten. Kinderen moeten volgens hem vanaf 2,5 jaar naar school. Minitieus laat hij zien wat het de overheid kost als een kind niet mee kan komen op school. Een kind dat 'anders leert' doet in zijn ogen niet mee. Het is een zwakke schakel in het systeem. Het kost geld omdat het later meer kans maakt een uitkering te moeten krijgen.

Eerder naar school? Kinderen leren tot 6 jaar spelenderwijs. In de eerste jaren is het ontwikkelen van empathie belangrijk. Kinderen hebben in deze periode ervaringen met relaties en emoties. Vanaf zes jaar zijn kinderen rijp en kan het formele leren aan bod komen.

Empathie is noodzakelijk om een systeem dat we hebben gecreëerd met zijn allen om te vormen en kunstmatige ongelijkheid uit te bannen. Hoogleraar Sieneke Goorhuis-Brouwer van Hogeschool Noord-Nederland schreef een mooi artikel erover in Trouw van 3 juni jl.

"Helaas komen jonge kinderen steeds meer terecht in strak geregisseerde, door volwassenen gedomineerde activiteiten, Hierdoor kunnen ze hun basistalenten onvoldoende ontwikkelen: leren praten, controle krijgen over de grove en fijne motoriek, denkstappen maken, concentratie opbouwen."

It's economy Stupid. Dat riep Bill Clinton eens tijdens een persconferentie waar kritische vragen werden gesteld over interventies in het buitenland.

Alles voor de economie.

Alles voor de groei. Groei van geld en goederen, van winsten en opbrengsten van gekochte aandelen.

Groei van bezit maar dan wel van een kleine groep welgestelden.

Ik ging van Nussbaum houden toen ik haar boek las. Ik hield van Sieneke tijdens het lezen van haar artikel.

Er moet inderdaad groei zijn, maar ik wil zo graag dat het groei is die ons beter maakt. Niet rijker.

Ik ga voor bezieling.

Jij ook?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mijn kind ziet kleurtjes

Deze keer een vraag over het waarnemen van kleuren door een klein meisje. Wil je ook een vraag beantwoord krijgen?  Stel hem via:  info@de-praktijk.org De vraag deze keer is: Mijn dochter van 8 ziet als ze gaat slapen, als ze ontspannen is met ogen dicht, groene kleurtjes, ze bewegen als een lavalamp en van buiten/boven/onder naar binnen, eerst langzaam dan steeds sneller, ze komt hierdoor heel moeilijk in slaap, ze vindt het niet eng, alleen maar vervelend. Ik ben naar de huisarts geweest maar die wist het niet, hij zou met een oogarts overleggen en mij terugbellen, maar heeft dat tot dusver niet gedaan. Dus ik denk dat het een “probleem” is van andere orde, misschien dat u wat antwoorden voor me heeft. Je dochter is nog 'open' bij haar derde oog. Waarschijnlijk ziet ze met haar niet fysieke oog, haar eigen kleurtjes, de kleur van het hartchakra. Kleine kinderen kunnen met het derde oog dingen zien die wij als volwassene niet meer kunnen waarnemen. Rond het zev

Tics. Hoe erg is het?

Mijn kind heeft tics. Vraag: mijn zoontje is 7 jaar. Hij is nog erg speels. Sinds de vakantie heeft hij tics. Ik ben eerlijk gezegd bang dat hij er niet van af komt. Wat kan ik doen? Jonge kinderen vinden zelf nog geen goede oplossingen als ze stress ervaren. Om er toch mee om te kunnen gaan ontwikkelen ze soms tics, steeds terugkerende lichamelijke uitingen zoals oogknipperen. Ook is het mogelijk dat ze repeterende geluiden maken, zoals het schrapen van de keel, kuchen etc.  Omdat tics zo opvallend zijn, - wat van binnen wordt gevoeld, wordt immers aan de buitenkant  getoond - , zijn volwassenen nog wel eens geneigd om er veelvuldig op te reageren. Soms generen ze zich zelfs een beetje voor hun kind. Het is immers ook zichtbaar voor anderen. Dat is begrijpelijk, maar ook onhandig. Als ouders steeds reageren, geven ze het kind namelijk het gevoel iets niet te kunnen. Je eerste uitdaging is niet steeds te reageren. Zeg dus niet “Hou op!” Je kind weet immers niet hoe het moet ophouden

De Zintuigenboom als digitaal verhaal

Het boek De Zintuigenboom wordt dit jaar in de tweede druk uitgegeven door het PUUR fonds van Kluitman uitgeverij Alkmaar. Het tij zat niet mee. Van tijd tot tijd was het niet makkelijk te verkrijgen, en sommige bestellers via Bol.com  kregen het boek toegestuurd zonder cd. Dat was echt heel vervelend. Gelukkig is dat nu opgelost. Het leverde een negatieve recensie op op bol.com , en dat is jammer. Mocht degeen die deze recensie plaatste dit lezen: ik stuur de cd graag op hoor! Dus mocht u het boek zonder cd toegestuurd hebben gekregen: mail me, dan stuur ik de cd alsnog op!  Wat een verrassing echter toen ik mijn verhaal over stress (uit de Zintuigenboom) terug hoorde als digitaal verhaal! Soms google ik op de titel van het boek en zo kwam ik op het spoor van deze digitale les.  Ik ben al een poosje bezig een eigen presentatie te maken. Die zal ik binnenkort op de blog plaatsen.  Maar ik wil jullie deze presentatie niet onthouden: op het digitale schoolbord is veel mogelijk. Mijn ei