Doorgaan naar hoofdcontent

Auditieve gevoeligheid: The Sensory Room

Heel veel kinderen hebben op dit moment last van gevoeligheid voor geluid.
Soms zie je een kind de oren bedekken, het probeert het geluid dan te vermijden.
De meest aangetroffen reactie in de klas is een koptelefoon of afscherming op de tafel door een autibord aan te bieden.

Kinderen die auditief overgevoelig zijn kunnen ten prooi zijn gevallen aan langdurige stress, het is erg belangrijk voor ouders om dit eerst samen met de leerkracht te onderzoeken.
Pas wanneer er sprake is van een afweerreactie op geluid waar je dat normaal gesproken niet van hoeft te verwachten en het houdt enkele weken aan, is het van belang te gaan oefenen met het kind met aangeboden alternatieven.

De eerste stap is echter altijd: zoek de bron van de aanhoudende stress op en pak deze aan. Een kind dat bijvoorbeeld moeite heeft met rekenen en om deze reden veel moet oefenen terwijl het nog niet toe is aan min-sommen of breuken (want het lichaamssysteem moet daarvoor klaar zijn) ontwikkelt langdurige stress!

Over het algemeen kunnen we spreken over prikkels om ons zinvolle ervaringen in het leven te geven, deel te kunnen nemen aan de wereld rondom ons en om ons te waarschuwen voor gevaar.

Iemand met slecht zicht zal andere zintuigen extra goed gaan gebruiken om ervaringen zinvol te maken. Zintuigelijke gevoeligheid zorgt voor empathie en zorgend gedrag voor de ons omringende mensen.

Een alarm dat afgaat is zeer waarschuwend. Het gemurmel in de klas zou dat eigenlijk niet moeten zijn. Een kind zou daar aan kunnen leren wennen.
Denk aan bewoners van een huis langs een spoorlijn. Ze hebben het geluid van de voorbij rijdende trein volledig in hun systeem opgenomen. Pas als de treinen niet meer rijden wordt de stilte waarschuwend. Zo moeten we ook kijken naar alle prikkels die we dagelijks tegenkomen.
Dit verklaart ook dat kinderen die ineens te maken hebben met stilte (bijvoorbeeld bij een toets) of rust (bijvoorbeeld tijdens vakantie) soms regelrechte prikkelzoekers worden!

Een kind moet dus al jong leren prikkels langs zich heen te laten gaan.
Er zijn echter ook mensen die de trein altijd zullen horen gaan en daar wakker van liggen. In hun geval is belangrijk om te kijken naar andere stress gerelateerde toestanden in hun leven.

Kinderen leren wennen aan geluidsprikkels doe je door het lichaamsgevoel te versterken van jongsaf aan.

Veel hoogbegaafde en sensitieve kinderen zijn auditief gevoelig heb ik gemerkt. Zij wonen in hun hoofd en in plaats van hun hele lichaam. Hun sensitieve wijze van denken levert - naast hun gevoelige zenuwstelsel - veel prikkels op. Zij zouden hun lichaam het best kunnen zien als het huis waarin ze wonen.
Woon je in je hoofd, dan woon je alleen maar op de zolder van je huis. Maar elke kamer verdient jouw aanwezigheid! Ben je met je aandacht steeds bij je omgeving? De eerste stap is: word je hiervan bewust. Stap dan je huis in en bekijk vanachter je eigen venster de wereld! Switchen tussen ergens helemaal op in gaan of een beetje afstand nemen zou net zo belangrijk moeten zijn als leren rekenen of schrijven!

Het lichaamsgevoel versterken doe je door de spieren te versterken. Op een speelse wijze kun je dit bewerkstelligen, naast tot rust te komen na drukte.

Hier en daar vinden we al klaslokalen met allerlei spelmaterialen en gymnastiekmaterialen waarbij kinderen tussen door hun lichaamsgevoel op speelse wijze versterken!

Kijk maar naar dit filmpje want beelden zeggen soms meer dan woorden!





Reacties

Populaire posts van deze blog

Mijn kind ziet kleurtjes

Deze keer een vraag over het waarnemen van kleuren door een klein meisje. Wil je ook een vraag beantwoord krijgen?  Stel hem via:  info@de-praktijk.org De vraag deze keer is: Mijn dochter van 8 ziet als ze gaat slapen, als ze ontspannen is met ogen dicht, groene kleurtjes, ze bewegen als een lavalamp en van buiten/boven/onder naar binnen, eerst langzaam dan steeds sneller, ze komt hierdoor heel moeilijk in slaap, ze vindt het niet eng, alleen maar vervelend. Ik ben naar de huisarts geweest maar die wist het niet, hij zou met een oogarts overleggen en mij terugbellen, maar heeft dat tot dusver niet gedaan. Dus ik denk dat het een “probleem” is van andere orde, misschien dat u wat antwoorden voor me heeft. Je dochter is nog 'open' bij haar derde oog. Waarschijnlijk ziet ze met haar niet fysieke oog, haar eigen kleurtjes, de kleur van het hartchakra. Kleine kinderen kunnen met het derde oog dingen zien die wij als volwassene niet meer kunnen waarnemen. Rond het zev

Tics. Hoe erg is het?

Mijn kind heeft tics. Vraag: mijn zoontje is 7 jaar. Hij is nog erg speels. Sinds de vakantie heeft hij tics. Ik ben eerlijk gezegd bang dat hij er niet van af komt. Wat kan ik doen? Jonge kinderen vinden zelf nog geen goede oplossingen als ze stress ervaren. Om er toch mee om te kunnen gaan ontwikkelen ze soms tics, steeds terugkerende lichamelijke uitingen zoals oogknipperen. Ook is het mogelijk dat ze repeterende geluiden maken, zoals het schrapen van de keel, kuchen etc.  Omdat tics zo opvallend zijn, - wat van binnen wordt gevoeld, wordt immers aan de buitenkant  getoond - , zijn volwassenen nog wel eens geneigd om er veelvuldig op te reageren. Soms generen ze zich zelfs een beetje voor hun kind. Het is immers ook zichtbaar voor anderen. Dat is begrijpelijk, maar ook onhandig. Als ouders steeds reageren, geven ze het kind namelijk het gevoel iets niet te kunnen. Je eerste uitdaging is niet steeds te reageren. Zeg dus niet “Hou op!” Je kind weet immers niet hoe het moet ophouden

De Zintuigenboom als digitaal verhaal

Het boek De Zintuigenboom wordt dit jaar in de tweede druk uitgegeven door het PUUR fonds van Kluitman uitgeverij Alkmaar. Het tij zat niet mee. Van tijd tot tijd was het niet makkelijk te verkrijgen, en sommige bestellers via Bol.com  kregen het boek toegestuurd zonder cd. Dat was echt heel vervelend. Gelukkig is dat nu opgelost. Het leverde een negatieve recensie op op bol.com , en dat is jammer. Mocht degeen die deze recensie plaatste dit lezen: ik stuur de cd graag op hoor! Dus mocht u het boek zonder cd toegestuurd hebben gekregen: mail me, dan stuur ik de cd alsnog op!  Wat een verrassing echter toen ik mijn verhaal over stress (uit de Zintuigenboom) terug hoorde als digitaal verhaal! Soms google ik op de titel van het boek en zo kwam ik op het spoor van deze digitale les.  Ik ben al een poosje bezig een eigen presentatie te maken. Die zal ik binnenkort op de blog plaatsen.  Maar ik wil jullie deze presentatie niet onthouden: op het digitale schoolbord is veel mogelijk. Mijn ei