Doorgaan naar hoofdcontent

Nee! Dat wil ik niet! Over tegendraadse kinderen

Vraag: Mijn dochter van acht luistert slecht naar me. Het loopt vaak uit op ruzie. Haar standaard antwoord lijkt wel NEE! te zijn.

Niemand wil graag ruzie, ook kinderen niet! Maar ze leren zichzelf ook kennen door zich soms af te zetten tegen de grote mensen.
Jonge kinderen die instructies slecht opvolgen zijn echter niet altijd eigenwijs of tegendraads. Jonge kinderen koppelen moeiteloos primaire emoties (boos, verdrietig of bang zijn) aan ervaringen. Volwassenen communiceren graag en veel in taal en verwachten soms iets waar de kinderen nog niet aan kunnen voldoen. Zorg er dus altijd voor dat je helder en kort en bondig bent. Je verwachting moet duidelijk zijn en realistisch.

Bekend is dat kinderen graag hun impulsen volgen. Een belangrijke taak van een ouder is dus het kind te leren met de eigen impulsen om te gaan. Pas vanaf een jaar of zeven is er meer vermogen om te reflecteren op gebeurtenissen, en zelf keuzes te maken. Dit vermogen ontwikkelt zich tot aan de volwassenheid. Volgens voormalig Minister van Jeugd en Gezin Rouvoet ontwikkelen kinderen zich zelfs tot hun vierentwintigste jaar. Hun brein organiseert zich tot die tijd en kent met pieken zelfs grote reorganisaties. Er werd een reclamecampagne aan gewijd vorig jaar! Elke dag zijn kinderen steeds een beetje beter in staat om hun eigen gedrag aan te sturen, maar we mogen het dus pas echt verwachten als ze volwassen zijn!
Tot aan de late puberteit is het verstandig dat ouders verwachtingen helder maken en grenzen goed aangeven. Als volwassene weet jij wat wel of wat niet kan. Dat kun je op rustige momenten af en toe best bespreken met je kind. Leg uit dat dit nu eenmaal zo is. En dat ook jij alles hebt moeten leren. 

Mij is opgevallen dat veel ouders hun kind iets vragen als ze willen dat het iets wel of niet doet. Vragende eisen zijn echter niet activerend en leveren al snel een hartgrondig en impulsief NEE! op als antwoord. Een voorbeeld is: ‘Wil je je kamer opruimen?’ ‘Nee! Ik heb geen zin!’
Beter is het om activerend te communiceren met je kind. Je hebt dan minder vaak ruzie. ‘Ik wil graag dat je vandaag je kamer opruimt. Wanneer kun je beginnen?’ Maak vervolgens een afspraak over het tijdstip, en hou je kind er dan aan. Op deze wijze heb je je kind het gevoel gegeven dat het niet meteen iets moet, maar zelf ook keuzemogelijkheden heeft. Wees vooral consequent. Dus komt er op terug en geef een compliment als het is gelukt!

Veel moed en wijsheid!
Sylvia van Zoeren 


Dit artikel  verscheen in de Schager Courant in november 2010

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mijn kind ziet kleurtjes

Deze keer een vraag over het waarnemen van kleuren door een klein meisje. Wil je ook een vraag beantwoord krijgen?  Stel hem via:  info@de-praktijk.org De vraag deze keer is: Mijn dochter van 8 ziet als ze gaat slapen, als ze ontspannen is met ogen dicht, groene kleurtjes, ze bewegen als een lavalamp en van buiten/boven/onder naar binnen, eerst langzaam dan steeds sneller, ze komt hierdoor heel moeilijk in slaap, ze vindt het niet eng, alleen maar vervelend. Ik ben naar de huisarts geweest maar die wist het niet, hij zou met een oogarts overleggen en mij terugbellen, maar heeft dat tot dusver niet gedaan. Dus ik denk dat het een “probleem” is van andere orde, misschien dat u wat antwoorden voor me heeft. Je dochter is nog 'open' bij haar derde oog. Waarschijnlijk ziet ze met haar niet fysieke oog, haar eigen kleurtjes, de kleur van het hartchakra. Kleine kinderen kunnen met het derde oog dingen zien die wij als volwassene niet meer kunnen waarnemen. Rond het zev

Tics. Hoe erg is het?

Mijn kind heeft tics. Vraag: mijn zoontje is 7 jaar. Hij is nog erg speels. Sinds de vakantie heeft hij tics. Ik ben eerlijk gezegd bang dat hij er niet van af komt. Wat kan ik doen? Jonge kinderen vinden zelf nog geen goede oplossingen als ze stress ervaren. Om er toch mee om te kunnen gaan ontwikkelen ze soms tics, steeds terugkerende lichamelijke uitingen zoals oogknipperen. Ook is het mogelijk dat ze repeterende geluiden maken, zoals het schrapen van de keel, kuchen etc.  Omdat tics zo opvallend zijn, - wat van binnen wordt gevoeld, wordt immers aan de buitenkant  getoond - , zijn volwassenen nog wel eens geneigd om er veelvuldig op te reageren. Soms generen ze zich zelfs een beetje voor hun kind. Het is immers ook zichtbaar voor anderen. Dat is begrijpelijk, maar ook onhandig. Als ouders steeds reageren, geven ze het kind namelijk het gevoel iets niet te kunnen. Je eerste uitdaging is niet steeds te reageren. Zeg dus niet “Hou op!” Je kind weet immers niet hoe het moet ophouden

De Zintuigenboom als digitaal verhaal

Het boek De Zintuigenboom wordt dit jaar in de tweede druk uitgegeven door het PUUR fonds van Kluitman uitgeverij Alkmaar. Het tij zat niet mee. Van tijd tot tijd was het niet makkelijk te verkrijgen, en sommige bestellers via Bol.com  kregen het boek toegestuurd zonder cd. Dat was echt heel vervelend. Gelukkig is dat nu opgelost. Het leverde een negatieve recensie op op bol.com , en dat is jammer. Mocht degeen die deze recensie plaatste dit lezen: ik stuur de cd graag op hoor! Dus mocht u het boek zonder cd toegestuurd hebben gekregen: mail me, dan stuur ik de cd alsnog op!  Wat een verrassing echter toen ik mijn verhaal over stress (uit de Zintuigenboom) terug hoorde als digitaal verhaal! Soms google ik op de titel van het boek en zo kwam ik op het spoor van deze digitale les.  Ik ben al een poosje bezig een eigen presentatie te maken. Die zal ik binnenkort op de blog plaatsen.  Maar ik wil jullie deze presentatie niet onthouden: op het digitale schoolbord is veel mogelijk. Mijn ei