Doorgaan naar hoofdcontent

Word een Wijze Leerkracht!



Het begrip hoogsensitiviteit is inmiddels redelijk ingeburgerd. Getuige de strip van dokter Sigmund in de Volkskrant van 4 januari jl. 

Bekijk hem onder deze link.

Ik hoop dat de meeste mensen hoogsensitiviteit niet meer zien als zeuren of overgevoelig zijn. Maar zo'n strip doet ook wel weer het ergste vermoeden.

Hoe zit dat met onze leerkrachten?
Als ik ouders mag geloven valt dat nog lang niet mee. Zo vaak vertellen ze me dat de leerkracht van hun kind eigenlijk geen enkel idee heeft van de mores van het hoogsensitieve kind. 
Gelukkig kan ik ze dan altijd weer vertellen dat ik inmiddels honderden leerkrachten, Remedial Teachers, interne begeleiders, ouders en kindercoaches heb ontmoet die wel degelijk op de hoogte zijn van de last die veel jonge kinderen ervaren, een last die eigenlijk gewoon een lust zou moeten zijn. Velen van hen volgden de cursussen die door onze consulenten worden aangeboden, of deden mee aan een training om zelf consulent te worden of met de concepten Ik ben  Oké! cursus (voor kinderen van 7-11 jaar) en de Power Pubercursus te kunnen werken in hun eigen omgeving.

Steeds weer blijkt dat wanneer we erover in gesprek raken, de ouders verbaasd opkijken en oprecht blij zijn als ze horen dat er een netwerk in opbouw is dat deze kinderen op een betrouwbare wijze wil ondersteunen. 
Er wordt hard gewerkt aan de voorbereidingen van een training aan leerkrachten. Ze kunnen een tweedaagse training volgen om met de Ik ben  Oké! cursus in de klas te kunnen werken. Een losbladige lesbrieven map helpt ze hierbij. Lesbrieven als: Waar ben je met je aandacht?, Wat voel je en hoe ontspan je? De Stressladder, De Zintuigenboom, Positief denken: van O jee naar  Oké!, vormen het geheel. Een team van leerkrachten (Anita Breetveld, Irene Wierda, en aanvankelijk ook Marieke Pepping), een remedial teacher (Tineke Verdoes) en ondergetekende (Sylvia van Zoeren) hebben meer dan een jaar gewerkt aan deze lesbrieven. Ze zullen een paar mooie handvaten kunnen meegeven aan de leerkrachten die van binnen voelen: Ja, dat is wat ik wil gaan doen voor de kinderen in mijn klas!

Leest u deze blog en kent u leerkrachten die belangstellend zijn? 

Wijs ze op de website www.wijzeleerkracht.nl. Wie weet ontmoeten wij elkaar tijdens de training in februari!

Op www.de-praktijk.org\onderwijs vindt u al een introductie over de lesbrief! 

Veel moed en wijsheid!

Sylvia van Zoeren





Reacties

Populaire posts van deze blog

Mijn kind ziet kleurtjes

Deze keer een vraag over het waarnemen van kleuren door een klein meisje. Wil je ook een vraag beantwoord krijgen?  Stel hem via:  info@de-praktijk.org De vraag deze keer is: Mijn dochter van 8 ziet als ze gaat slapen, als ze ontspannen is met ogen dicht, groene kleurtjes, ze bewegen als een lavalamp en van buiten/boven/onder naar binnen, eerst langzaam dan steeds sneller, ze komt hierdoor heel moeilijk in slaap, ze vindt het niet eng, alleen maar vervelend. Ik ben naar de huisarts geweest maar die wist het niet, hij zou met een oogarts overleggen en mij terugbellen, maar heeft dat tot dusver niet gedaan. Dus ik denk dat het een “probleem” is van andere orde, misschien dat u wat antwoorden voor me heeft. Je dochter is nog 'open' bij haar derde oog. Waarschijnlijk ziet ze met haar niet fysieke oog, haar eigen kleurtjes, de kleur van het hartchakra. Kleine kinderen kunnen met het derde oog dingen zien die wij als volwassene niet meer kunnen waarnemen. Rond het zev

Tics. Hoe erg is het?

Mijn kind heeft tics. Vraag: mijn zoontje is 7 jaar. Hij is nog erg speels. Sinds de vakantie heeft hij tics. Ik ben eerlijk gezegd bang dat hij er niet van af komt. Wat kan ik doen? Jonge kinderen vinden zelf nog geen goede oplossingen als ze stress ervaren. Om er toch mee om te kunnen gaan ontwikkelen ze soms tics, steeds terugkerende lichamelijke uitingen zoals oogknipperen. Ook is het mogelijk dat ze repeterende geluiden maken, zoals het schrapen van de keel, kuchen etc.  Omdat tics zo opvallend zijn, - wat van binnen wordt gevoeld, wordt immers aan de buitenkant  getoond - , zijn volwassenen nog wel eens geneigd om er veelvuldig op te reageren. Soms generen ze zich zelfs een beetje voor hun kind. Het is immers ook zichtbaar voor anderen. Dat is begrijpelijk, maar ook onhandig. Als ouders steeds reageren, geven ze het kind namelijk het gevoel iets niet te kunnen. Je eerste uitdaging is niet steeds te reageren. Zeg dus niet “Hou op!” Je kind weet immers niet hoe het moet ophouden

De Zintuigenboom als digitaal verhaal

Het boek De Zintuigenboom wordt dit jaar in de tweede druk uitgegeven door het PUUR fonds van Kluitman uitgeverij Alkmaar. Het tij zat niet mee. Van tijd tot tijd was het niet makkelijk te verkrijgen, en sommige bestellers via Bol.com  kregen het boek toegestuurd zonder cd. Dat was echt heel vervelend. Gelukkig is dat nu opgelost. Het leverde een negatieve recensie op op bol.com , en dat is jammer. Mocht degeen die deze recensie plaatste dit lezen: ik stuur de cd graag op hoor! Dus mocht u het boek zonder cd toegestuurd hebben gekregen: mail me, dan stuur ik de cd alsnog op!  Wat een verrassing echter toen ik mijn verhaal over stress (uit de Zintuigenboom) terug hoorde als digitaal verhaal! Soms google ik op de titel van het boek en zo kwam ik op het spoor van deze digitale les.  Ik ben al een poosje bezig een eigen presentatie te maken. Die zal ik binnenkort op de blog plaatsen.  Maar ik wil jullie deze presentatie niet onthouden: op het digitale schoolbord is veel mogelijk. Mijn ei