Doorgaan naar hoofdcontent

Leuk verhaal voor pubers

Luister naar het verhaal: http://www.hetgelukkigegezin.nl/www.hetgelukkigegezin.nl/Podcast/Podcast.html

Dat Pubers veel ervaren en daarbij wel eens overprikkeld raken is inmiddels welbekend. Boeken vol worden er over geschreven.
Al die ervaringen hebben ze wel nodig. Want door te beleven en niet 'als een angsthaas' weg te kruipen in een hoekje leer je het leven aardig kennen. Dat het leven inmiddels een mijnenveld is geworden waarbij je allerlei verleidingen moet bestrijden is ook al decennia een feit. Misbuik van drank, sex en drugs zijn typische uitwassen hierbij. Soms hebben pubers ook deze ervaringen nodig om te weten dat het nuttigen van grote hoeveelheden drank tot je elke controle over je lichaam en brein verliest of elke nacht een liefdeloze one night stand sufneukt, echt niet bij ze past.

Dat de primaire emoties hier een rol spelen moge duidelijk zijn. We zijn nu eenmaal behept met een lager 'bijna dierlijk' bewustzijn dat we moeten leren beheersen. Het hoger bewustzijn ontwaakt en waakt. Freud sprak over het Es, Ich en Uber Ich. Tegenwoordig spreken we over het lager ego, het hoger bewustzijn en het goddelijk bewustzijn. Veel hoogsensitieve pubers zijn geboren met het vermogen een Hoger bewustzijn te ontwikkelen en juist voor hen lijken ervaringen die ik hierboven beschreef soms van groot belang. Hoe pijnlijk ook. Ze groeien er door, en leren hun eigen grenzen kennen.

Onderstaand verhaal vertel ik altijd als ik een hoogsensitieve puber tegenover me heb zitten. Het is een Kabbalistische anekdote. Verhalen gaan via de rechterhersenhelft en gaan leven in het onderbewustzijn. Ze leveren op termijn altijd iets op. De sensitieve pubers hebben behoefte aan verhalen, aan inspiratie volgens mij.

Veel succes!

Op een bospad dreigt een koets uit de bocht te vliegen. Het is een zwaar parcours, een zandpad. De vier wielen hebben amper grip op de zandgrond.
Op de bok van de koets zit een man, de koetsier. Hij zit te suffen! Want de aangespannen paarden worden onvoldoende door hem gemend.
Er is een paard dat kwaad is. Dat stampt vooruit. Er is een paard dat bang is en dat houdt de pas juist in. Er is een paard dat vol vreugde vooruit gaat, als een dwaas alle ervaringen tegemoet tredend. Er is een paard dat walgt van zijn taak. Moet dit nu echt? Moet ik steeds deze zich herhalende gebeurtenis ervaren? Wat saai!!! En er is een paard dat huilt tranen met tuiten. Dat paard laat zich meevoeren door de anderen. Het is slachtoffer van de gebeurtenis!

In de koets zit een passagier. Die hotst en botst alle kanten op!
Domme koetsier! Als hij goed zou opletten zou de koets overeind blijven en de passagier ongedeerd!

Als je dit verhaal leest, kun je je voorstellen dat de paarden je emoties Blij, bang, boos, verdrietig en geen zin hebben in, zijn. De koetsier is je denkkracht. De koets de lichaam. En tot slot speelt de passagier de rol van je ziel in dit verhaal. Je kunt je denkkracht gebruiken om je emoties te besturen! Zo gaat de koets (je lichaam in dit geval) niet met je aan de haal.

Geen kind kiest er vrijwillig voor om kwaad te worden. Of bang. Het is je lichaam dat in actie komt en je kunt je lichaam kalmeren door de juiste gedachten te verzinnen! Van O jee naar Oke! denken helpt je!

Veel moed en wijsheid!

Sylvia van Zoeren

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mijn kind ziet kleurtjes

Deze keer een vraag over het waarnemen van kleuren door een klein meisje. Wil je ook een vraag beantwoord krijgen?  Stel hem via:  info@de-praktijk.org De vraag deze keer is: Mijn dochter van 8 ziet als ze gaat slapen, als ze ontspannen is met ogen dicht, groene kleurtjes, ze bewegen als een lavalamp en van buiten/boven/onder naar binnen, eerst langzaam dan steeds sneller, ze komt hierdoor heel moeilijk in slaap, ze vindt het niet eng, alleen maar vervelend. Ik ben naar de huisarts geweest maar die wist het niet, hij zou met een oogarts overleggen en mij terugbellen, maar heeft dat tot dusver niet gedaan. Dus ik denk dat het een “probleem” is van andere orde, misschien dat u wat antwoorden voor me heeft. Je dochter is nog 'open' bij haar derde oog. Waarschijnlijk ziet ze met haar niet fysieke oog, haar eigen kleurtjes, de kleur van het hartchakra. Kleine kinderen kunnen met het derde oog dingen zien die wij als volwassene niet meer kunnen waarnemen. Rond het zev

Tics. Hoe erg is het?

Mijn kind heeft tics. Vraag: mijn zoontje is 7 jaar. Hij is nog erg speels. Sinds de vakantie heeft hij tics. Ik ben eerlijk gezegd bang dat hij er niet van af komt. Wat kan ik doen? Jonge kinderen vinden zelf nog geen goede oplossingen als ze stress ervaren. Om er toch mee om te kunnen gaan ontwikkelen ze soms tics, steeds terugkerende lichamelijke uitingen zoals oogknipperen. Ook is het mogelijk dat ze repeterende geluiden maken, zoals het schrapen van de keel, kuchen etc.  Omdat tics zo opvallend zijn, - wat van binnen wordt gevoeld, wordt immers aan de buitenkant  getoond - , zijn volwassenen nog wel eens geneigd om er veelvuldig op te reageren. Soms generen ze zich zelfs een beetje voor hun kind. Het is immers ook zichtbaar voor anderen. Dat is begrijpelijk, maar ook onhandig. Als ouders steeds reageren, geven ze het kind namelijk het gevoel iets niet te kunnen. Je eerste uitdaging is niet steeds te reageren. Zeg dus niet “Hou op!” Je kind weet immers niet hoe het moet ophouden

De Zintuigenboom als digitaal verhaal

Het boek De Zintuigenboom wordt dit jaar in de tweede druk uitgegeven door het PUUR fonds van Kluitman uitgeverij Alkmaar. Het tij zat niet mee. Van tijd tot tijd was het niet makkelijk te verkrijgen, en sommige bestellers via Bol.com  kregen het boek toegestuurd zonder cd. Dat was echt heel vervelend. Gelukkig is dat nu opgelost. Het leverde een negatieve recensie op op bol.com , en dat is jammer. Mocht degeen die deze recensie plaatste dit lezen: ik stuur de cd graag op hoor! Dus mocht u het boek zonder cd toegestuurd hebben gekregen: mail me, dan stuur ik de cd alsnog op!  Wat een verrassing echter toen ik mijn verhaal over stress (uit de Zintuigenboom) terug hoorde als digitaal verhaal! Soms google ik op de titel van het boek en zo kwam ik op het spoor van deze digitale les.  Ik ben al een poosje bezig een eigen presentatie te maken. Die zal ik binnenkort op de blog plaatsen.  Maar ik wil jullie deze presentatie niet onthouden: op het digitale schoolbord is veel mogelijk. Mijn ei