Doorgaan naar hoofdcontent

Thomas schrikt van dieven

Ik kon mijn tong wel afbijten.

Normaal gesproken is de deur van mijn praktijk open. De kinderen en ouders kunnen altijd makkelijk binnenlopen. Maar dit keer was hij op slot.
'Waarom?', vroeg Thomas.
'Er is laatst ingebroken in de buurt', zei ik zonder er bij na te denken.
Thomas keek nadenkend. In een flits ervoer ik hoe hij mijn informatie verwerkte. Hij zag het helemaal voor zich, voelde de schrik die gepaard ging met de mededeling en maakte meteen ook contact met de toekomst en de eventuele mogelijkheid dat dit bij hem thuis ook wel eens zou kunnen gebeuren.
In gedachten verzonken liep hij mee naar de praktijkruimte.
"Gelukkig', zei ik, 'hebben we goed opgelet Thomas. Omdat de grote mensen dat altijd doen is de dief er vandoor gegaan voor hij iets kon wegpakken (wat de waarheid is, de buren roken onraad en gingen kijken) en zo liep het goed af!'

Ik ben er geen voorstander van om kinderen weg te houden van de waarheid.
Maar jonge kinderen zoals Thomas zijn soms heel erg goed in het zich voorstellen van gebeurtenissen. Hun verbeeldingskracht gaat dan met ze aan de haal. Er is bovendien een fase in hun ontwikkeling dat ze dit soort nieuwtjes erg op zich zelf betrekken en er slecht van slapen en bang worden. Elk moment kan er dan een dief binnen sluipen. Misschien zit hij al onder het bed!
De indringer is onderdeel van een oerangst die in deze fase kan worden versterkt door boodschappen die kinderen meekrijgen: nieuws op tv kan veel invloed hebben, maar ook hoe grote mensen met elkaar spreken heeft invloed in deze fase.
Het is de periode waarin het kind uit de magische denkwereld stapt. In die magische denkwijze kan een superheld de dieven wel verjagen, of is er een toverspreuk die ze in een muis verandert. Maar de nieuwe denkwijze is al veel realistischer en de kinderen worden zich ineens meer bewust van de echte gevaren in de wereld. Gevaren waar ze weinig invloed op hebben.

Ik zag het gezicht van Thomas en was eerlijk gezegd een beetje bang voor doorwaakte nachten, vandaar dat ik mijn vergissing probeerde goed te maken.

Afgelopen weekend hadden we een onrustige nacht. Een helikopter vloog almaar rondjes boven ons lintdorp.  Twee dagen later lazen we in de krant dat er een inbreker was gepakt, de politie was er snel bij geweest vanwege de melding een paar weken terug en had meteen zwaar geschut ingezet. Honden en een helikopter, me dunkt.

Als Thomas deze week weer komt kan ik hem dus weer meer geruststellen: ook de politie doet zijn best. Aan alle kanten wordt er opgelet!
En er zit bovendien nog een leuk staartje aan het verhaal. De inbreker werd namelijk gevonden door de speurhonden, en wel in een kliko (vuilniscontainer).
Humor kan kinderen helpen met angsten om te gaan.
Een inbreker in een kliko, met slierten spaghetti en smerig drab in zijn haar is een humoristisch beeld dat beklijft. Beter dat beeld dan het spookbeeld dat Thomas zelf had bedacht!


Reacties

  1. Dit artikel dateert van 2012, maar ik ben benieuwd wat het resultaat was van het volgend gesprek. Ik denk eerlijk gezegd niet dat het een goed idee was om dat van de kliko aan te halen. Als kind zou ik het doodsbenauwd krijgen bij het zien van een kliko. Ik zou mij misschien veel beter voelen als mijn ouders iets zouden doen met inbraakbeveiliging voor het huis.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Mijn kind ziet kleurtjes

Deze keer een vraag over het waarnemen van kleuren door een klein meisje. Wil je ook een vraag beantwoord krijgen?  Stel hem via:  info@de-praktijk.org De vraag deze keer is: Mijn dochter van 8 ziet als ze gaat slapen, als ze ontspannen is met ogen dicht, groene kleurtjes, ze bewegen als een lavalamp en van buiten/boven/onder naar binnen, eerst langzaam dan steeds sneller, ze komt hierdoor heel moeilijk in slaap, ze vindt het niet eng, alleen maar vervelend. Ik ben naar de huisarts geweest maar die wist het niet, hij zou met een oogarts overleggen en mij terugbellen, maar heeft dat tot dusver niet gedaan. Dus ik denk dat het een “probleem” is van andere orde, misschien dat u wat antwoorden voor me heeft. Je dochter is nog 'open' bij haar derde oog. Waarschijnlijk ziet ze met haar niet fysieke oog, haar eigen kleurtjes, de kleur van het hartchakra. Kleine kinderen kunnen met het derde oog dingen zien die wij als volwassene niet meer kunnen waarnemen. Rond het zev

Tics. Hoe erg is het?

Mijn kind heeft tics. Vraag: mijn zoontje is 7 jaar. Hij is nog erg speels. Sinds de vakantie heeft hij tics. Ik ben eerlijk gezegd bang dat hij er niet van af komt. Wat kan ik doen? Jonge kinderen vinden zelf nog geen goede oplossingen als ze stress ervaren. Om er toch mee om te kunnen gaan ontwikkelen ze soms tics, steeds terugkerende lichamelijke uitingen zoals oogknipperen. Ook is het mogelijk dat ze repeterende geluiden maken, zoals het schrapen van de keel, kuchen etc.  Omdat tics zo opvallend zijn, - wat van binnen wordt gevoeld, wordt immers aan de buitenkant  getoond - , zijn volwassenen nog wel eens geneigd om er veelvuldig op te reageren. Soms generen ze zich zelfs een beetje voor hun kind. Het is immers ook zichtbaar voor anderen. Dat is begrijpelijk, maar ook onhandig. Als ouders steeds reageren, geven ze het kind namelijk het gevoel iets niet te kunnen. Je eerste uitdaging is niet steeds te reageren. Zeg dus niet “Hou op!” Je kind weet immers niet hoe het moet ophouden

De Zintuigenboom als digitaal verhaal

Het boek De Zintuigenboom wordt dit jaar in de tweede druk uitgegeven door het PUUR fonds van Kluitman uitgeverij Alkmaar. Het tij zat niet mee. Van tijd tot tijd was het niet makkelijk te verkrijgen, en sommige bestellers via Bol.com  kregen het boek toegestuurd zonder cd. Dat was echt heel vervelend. Gelukkig is dat nu opgelost. Het leverde een negatieve recensie op op bol.com , en dat is jammer. Mocht degeen die deze recensie plaatste dit lezen: ik stuur de cd graag op hoor! Dus mocht u het boek zonder cd toegestuurd hebben gekregen: mail me, dan stuur ik de cd alsnog op!  Wat een verrassing echter toen ik mijn verhaal over stress (uit de Zintuigenboom) terug hoorde als digitaal verhaal! Soms google ik op de titel van het boek en zo kwam ik op het spoor van deze digitale les.  Ik ben al een poosje bezig een eigen presentatie te maken. Die zal ik binnenkort op de blog plaatsen.  Maar ik wil jullie deze presentatie niet onthouden: op het digitale schoolbord is veel mogelijk. Mijn ei