Doorgaan naar hoofdcontent

Prikkelverwerking is niet het enige dat telt bij hooggevoelige kinderen



Sinds enige tijd is een grote groep begeleiders van kinderen aan het werk geslagen met kinderen om ze te helpen met het verwerken van prikkels of reflexen te inhiberen.
Dat is mooi. Ook ik deed een opleiding prikkelverwerking (bij Facet trainingen) en heb geleerd een en ander te herkennen bij de sensitieve kinderen. Daardoor kan ik steeds beter goede adviezen geven.

En eerlijk is eerlijk, ook ik denk wel eens, dat wanneer ik op jonge leeftijd beter was begeleid op prikkelverwerking en emotioneel en sociaal gebied, het allemaal wat makkelijker was gegaan met mij op school. Vermoed ik. Want ik kan het ook weer niet echt met zekerheid zeggen. Je hebt ook gewoon laatbloeiers. Ik ben er denk ik één van.

De fysieke (materialistische) kijk op (hoog)sensitiviteit neemt, naast de psychologische en karakterologische benadering van de sensitieve kinderen en volwassenen, een steeds grotere plaats in.

Ik maak me daar eigenlijk wel zorgen om.
Voor we het weten is hoogsensitiviteit echt een probleem geworden.
Daarbij komt: hoeveel wil je eigenlijk weten over het thema? Hoe meer je wilt weten, hoe meer verstrikt je kunt raken in feitjes. Feitjes die je soms moeiteloos over het beeld dat een kind toont kunt neerleggen om tot de slotsom te komen dat het kind precies past in het plaatje.
Er is altijd wel iets te herkennen in een beschrijving.
Dit is het lastige (altijd al geweest) van diagnoses. Lees je eens iets over Asperger, dan denk je bijvoorbeeld: hm, dat lijkt wel over mij te gaan... (waar gebeurd ;-)
Het heeft ervoor gezorgd dat ik een hekel heb gekregen aan afvinklijstjes waarmee we de kinderen kunnen classificeren.

Maar nu komt de clou van mijn betoog.
Er is iets dat veel te weinig aan bod komt.
Bezieling.

Ja, je leest het goed. Ik geloof namelijk dat de hoogsensitieve volwassenen en kinderen met hun ziel onder de arm lopen.
Bezieling wil zeggen dat je leert jezelf te zien als lichaam, geest, etherisch lichaam en ziel. De ziel zie ik dan vooral als een uitdrukking van het Ik. Het Ik vind een voertuig in het astrale lichaam en zal daardoor altijd blijven bestaan. Levens volgen levens op en het Ik leert steeds meer, ook in de levens tussen levens in.

Stel je voor dat kinderen zouden leren over zichzelf te denken als een mens die zich mag verbinden met het zielenleven, zou er dan iets veranderen?
Ik geloof daar in. Depressies zouden minder voorkomen bijvoorbeeld. Of angsten en andere nare uitingen van levensangst zoals negatieve gedachten.

Ook het onderwijs zou veranderen.
In het onderwijs -en natuurlijk ook in de opvoeding- zou bijvoorbeeld veel meer aandacht worden gegeven aan schoonheid. In de eerste eenentwintig jaar van hun mensenleven zou juist de nadruk op schoonheid liggen voor de kinderen.
Muziek, kunst, dans en zang, natuurbeleving, wiskunde en filosofie zouden een belangrijke plaats innemen, evenals de vakken die onze kinderen helpen om een echte wereldburger te worden.

Er zou aandacht zijn voor democratische processen, voor samenwerking en probleemoplossing, voor verbinding. Het onderwijs zou niet meer alleen de economie ondersteunen.
Het onderwijs en de opvoeding zouden het 'mens worden' ondersteunen.

De kinderen zouden leren leven, leren creëren, leren denken en leren leren. Alles zou in het teken staan van het samen mogen verzinnen hoe de wereld waarin ze leven er uit zou kunnen zien.
Want we leven in een tijd dat dit toch nodig is. Dat ze leren hoe ze dat moeten doen.
Het is immers niet meer 'Follow the leader'. Het is namelijk een tijd waarin we steeds meer medeverantwoordelijk zullen worden voor de wereld om ons heen.
En alles wat een kind zou leren op school en later tijdens het leven, zou ervoor zorgen dat ook de dood in een andere context zou mogen worden ervaren.

We zouden namelijk alles uit het leven willen halen en een zeer bewust mens willen zijn in de wetenschap dat dit ons leven na de dood positief kan beïnvloeden.

Ik mag toch wel even dromen?
Of help je mee om dit te realiseren? Zodat mijn droom uitkomt?
Want hoe meer mensen zielsbewust zijn hoe eerder oude zaken zullen zijn verdwenen om plaats te maken voor echte vernieuwing.

Sylvia van Zoeren


Reacties

  1. Ik ben het van harte eens met jouw oproep tot een meer echte vernieuwing. Een meer Mens gerichtte opvoeding in plaats van economische opvoeding en leerweg is dringend nodig.

    Warmhartige groet, Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi geschreven en ik herken t Vrije school onderwijs (grondlegger Rudolf Steiner) in je beschrijving, met name de bezieling!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Mijn kind ziet kleurtjes

Deze keer een vraag over het waarnemen van kleuren door een klein meisje. Wil je ook een vraag beantwoord krijgen?  Stel hem via:  info@de-praktijk.org De vraag deze keer is: Mijn dochter van 8 ziet als ze gaat slapen, als ze ontspannen is met ogen dicht, groene kleurtjes, ze bewegen als een lavalamp en van buiten/boven/onder naar binnen, eerst langzaam dan steeds sneller, ze komt hierdoor heel moeilijk in slaap, ze vindt het niet eng, alleen maar vervelend. Ik ben naar de huisarts geweest maar die wist het niet, hij zou met een oogarts overleggen en mij terugbellen, maar heeft dat tot dusver niet gedaan. Dus ik denk dat het een “probleem” is van andere orde, misschien dat u wat antwoorden voor me heeft. Je dochter is nog 'open' bij haar derde oog. Waarschijnlijk ziet ze met haar niet fysieke oog, haar eigen kleurtjes, de kleur van het hartchakra. Kleine kinderen kunnen met het derde oog dingen zien die wij als volwassene niet meer kunnen waarnemen. Rond het zev

Tics. Hoe erg is het?

Mijn kind heeft tics. Vraag: mijn zoontje is 7 jaar. Hij is nog erg speels. Sinds de vakantie heeft hij tics. Ik ben eerlijk gezegd bang dat hij er niet van af komt. Wat kan ik doen? Jonge kinderen vinden zelf nog geen goede oplossingen als ze stress ervaren. Om er toch mee om te kunnen gaan ontwikkelen ze soms tics, steeds terugkerende lichamelijke uitingen zoals oogknipperen. Ook is het mogelijk dat ze repeterende geluiden maken, zoals het schrapen van de keel, kuchen etc.  Omdat tics zo opvallend zijn, - wat van binnen wordt gevoeld, wordt immers aan de buitenkant  getoond - , zijn volwassenen nog wel eens geneigd om er veelvuldig op te reageren. Soms generen ze zich zelfs een beetje voor hun kind. Het is immers ook zichtbaar voor anderen. Dat is begrijpelijk, maar ook onhandig. Als ouders steeds reageren, geven ze het kind namelijk het gevoel iets niet te kunnen. Je eerste uitdaging is niet steeds te reageren. Zeg dus niet “Hou op!” Je kind weet immers niet hoe het moet ophouden

De Zintuigenboom als digitaal verhaal

Het boek De Zintuigenboom wordt dit jaar in de tweede druk uitgegeven door het PUUR fonds van Kluitman uitgeverij Alkmaar. Het tij zat niet mee. Van tijd tot tijd was het niet makkelijk te verkrijgen, en sommige bestellers via Bol.com  kregen het boek toegestuurd zonder cd. Dat was echt heel vervelend. Gelukkig is dat nu opgelost. Het leverde een negatieve recensie op op bol.com , en dat is jammer. Mocht degeen die deze recensie plaatste dit lezen: ik stuur de cd graag op hoor! Dus mocht u het boek zonder cd toegestuurd hebben gekregen: mail me, dan stuur ik de cd alsnog op!  Wat een verrassing echter toen ik mijn verhaal over stress (uit de Zintuigenboom) terug hoorde als digitaal verhaal! Soms google ik op de titel van het boek en zo kwam ik op het spoor van deze digitale les.  Ik ben al een poosje bezig een eigen presentatie te maken. Die zal ik binnenkort op de blog plaatsen.  Maar ik wil jullie deze presentatie niet onthouden: op het digitale schoolbord is veel mogelijk. Mijn ei