14 december
Vandaag in de Volkskrant: Gymles verbetert leerprestaties.
Onderzoek onder leiding van Chris Visscher, hoogleraar jeugdsport (Groningen) wijst dit uit. De strekking van het artikel: Minimaal een uur gymles per dag zorgt ervoor dat kinderen op de basisschool betere leerprestaties laten zien. Mooi!, dacht ik: goed voor de jongetjes, met hun bewegingsdrang, maar kennelijk heeft beweging nog een functie: de hersendelen die je gebruikt om te leren en informatie op te slaan worden door de gymnastiek versterkt. Dat is nog eens andere koek dan met visuele beelden de hersendelen die met automatisme te maken hebben te versterken. Beweging zorgt ervoor dat lesstof beter wordt opgenomen. Dan dient die beweging wel regelmatig worden aangeboden (dagelijks), doelgericht zijn (dus niet alleen maar speels bewegen) en mag het best complex zijn wat de kinderen moeten doen. Als kinderen goede bewegingsvaardigheden hebben, krijgen ze meer mogelijkheden op het gebied van lezen, spellen en rekenen.
Tot zover het artikel en mijn reactie er op. Ik heb verder zitten nadenken natuurlijk, want dit is het belangrijkste bericht (hele pagina) in het sportkatern, en ik dacht: waarom niet op pagina 7? Want dit is voor zoveel ouders van belang. Dus als je het bericht hebt gemist: pak de Volkskrant nog even op en zoek naar het sportkatern achterin.
Voor hoogsensitieve kinderen en beelddenkers (visuele leerlingen) zou dit wel eens belangrijke informatie kunnen zijn. Want veel hoogsensitieve kinderen verwerken prikkels onvoldoende omdat ze een verfijnd verwerkingssysteem hebben en raken overvoerd, hebben bijvoorbeeld regelmatig een
black-out tijdens het werken in de klas. Ook veel visuele leerlingen raken makkelijk uit hun evenwicht bij te veel visuele en auditieve prikkels. Hun motoriek kan zelfs onvoldoende ontwikkeld zijn hierdoor, althans dat is mijn indruk Ze kunnen zelfs misselijk en duizelig raken bij te veel visuele en auditieve prikkels. Laatst was er een meisje dat zelfs duizelig werd nadat ze aan haar sterremuntthee had geroken! Beweging zou wel eens een belangrijk middel kunnen zijn om hen te helpen. Sensorische integratie gebruikt complexe fysieke oefeningen om deze kinderen meer in balans te krijgen.
black-out tijdens het werken in de klas. Ook veel visuele leerlingen raken makkelijk uit hun evenwicht bij te veel visuele en auditieve prikkels. Hun motoriek kan zelfs onvoldoende ontwikkeld zijn hierdoor, althans dat is mijn indruk Ze kunnen zelfs misselijk en duizelig raken bij te veel visuele en auditieve prikkels. Laatst was er een meisje dat zelfs duizelig werd nadat ze aan haar sterremuntthee had geroken! Beweging zou wel eens een belangrijk middel kunnen zijn om hen te helpen. Sensorische integratie gebruikt complexe fysieke oefeningen om deze kinderen meer in balans te krijgen.
Beweging zorgt ook voor het afvloeien van stress, en jongens ervaren nu eenmaal vaker dan gemiddeld stress in de klas omdat ze meestal stil moeten zitten. Het vooruitzicht dat ze lekker mogen bewegen in de speelpauze helpt ze waarschijnlijk de lessen door!
Ik ben benieuwd naar de presentatie morgen tijdens het symposium Sport en onderwijs samen naar de top. Maar nog benieuwder ben ik naar de reactie van de overheid en de schoolbesturen. En naar die van de ouders aan wie ik voorstel: vraag het bestuur van de school van je kind om meer beweging! Vraag het rapport op en stel het ter discussie op ouderavonden! Sport zal de kinderen gezond en fit maken en ze zullen zich prettiger voelen. Voor hun welzijn is dit een zeer belangrijk onderzoeksresultaat!
Reacties
Een reactie posten