Doorgaan naar hoofdcontent

Beweging verbetert prestaties op gebied van taal, spelling en rekenen!

14 december

Vandaag in de Volkskrant: Gymles verbetert leerprestaties.
Onderzoek onder leiding van  Chris Visscher, hoogleraar jeugdsport (Groningen) wijst dit uit. De strekking van het artikel: Minimaal een uur gymles per dag zorgt ervoor dat kinderen op de basisschool betere leerprestaties laten zien. Mooi!,  dacht ik: goed voor de jongetjes, met hun bewegingsdrang, maar kennelijk heeft beweging nog een functie: de hersendelen die je gebruikt om te leren en informatie op te slaan worden door de gymnastiek versterkt. Dat is nog eens andere koek dan met visuele beelden  de hersendelen die met automatisme te maken hebben te versterken. Beweging zorgt ervoor dat lesstof beter wordt opgenomen.  Dan dient die beweging wel regelmatig worden aangeboden (dagelijks), doelgericht zijn (dus niet alleen maar speels bewegen) en mag het best complex zijn wat de kinderen moeten doen. Als kinderen goede bewegingsvaardigheden hebben, krijgen ze meer mogelijkheden op het gebied van lezen, spellen en rekenen.

Tot zover het artikel en mijn reactie er op. Ik heb verder zitten nadenken natuurlijk, want dit is het belangrijkste bericht (hele pagina) in het sportkatern, en ik dacht: waarom niet op pagina 7?  Want dit is voor zoveel ouders van belang. Dus als je het bericht hebt gemist: pak de Volkskrant nog even op en zoek naar het sportkatern achterin. 

Voor hoogsensitieve kinderen en beelddenkers (visuele leerlingen) zou dit wel eens belangrijke informatie kunnen zijn. Want veel hoogsensitieve kinderen verwerken prikkels onvoldoende omdat ze een verfijnd verwerkingssysteem hebben en raken overvoerd, hebben bijvoorbeeld regelmatig een
black-out tijdens het werken in de klas. Ook veel visuele leerlingen raken makkelijk uit hun evenwicht bij te veel visuele en auditieve prikkels. Hun motoriek kan zelfs onvoldoende ontwikkeld zijn hierdoor, althans dat is mijn indruk  Ze kunnen zelfs misselijk en duizelig raken bij te veel visuele en auditieve  prikkels. Laatst was er een meisje dat zelfs duizelig werd nadat ze aan haar sterremuntthee had geroken! Beweging zou wel eens een belangrijk middel kunnen zijn om hen te helpen. Sensorische integratie gebruikt complexe fysieke oefeningen om deze kinderen meer in balans te krijgen.

Beweging zorgt ook voor het afvloeien van stress, en jongens ervaren nu eenmaal vaker dan gemiddeld stress in de klas omdat ze meestal stil moeten zitten. Het vooruitzicht dat ze lekker mogen bewegen in de speelpauze helpt ze waarschijnlijk de lessen door!

Ik ben benieuwd naar de presentatie morgen tijdens het symposium Sport en onderwijs samen naar de top. Maar nog benieuwder ben ik naar de reactie van de overheid en de schoolbesturen. En naar die van de ouders aan wie ik voorstel: vraag het bestuur van de school van je kind om meer beweging! Vraag het rapport op en stel het ter discussie op ouderavonden! Sport zal de kinderen gezond en fit maken en ze zullen zich prettiger voelen. Voor hun welzijn is dit een zeer belangrijk onderzoeksresultaat!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Is het tijd voor een nieuwe benadering van de termen hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid?

Korte lezing door Sylvia van Zoeren, op de Sensikids studiedag juni 2017
Hoogsensitief, hoogbegaafd of hooggevoelig? 



Ik wil jullie graag uitdagen om een standpunt in te nemen over de steeds groter wordende groep ‘nieuwe’ kinderen. Kinderen die wij ontmoeten aan de praktijk tafel.Hun ouders zijn vaak intelligent, gevoelig of intuïtief. Of alle drie. Ze zijn vaak twee-verdiener. Ze hebben het meestal goed. Ze zijn betrokken bij de wereld. Ze hebben het druk, denken snel, zijn nieuwsgierig, gebruiken het internet veelvuldig en zijn oplossingsgericht. Ze zijn soms in conflict met de school waar hun kind onderwijs volgt. De mis-match ouder-school is soms duidelijk zichtbaar (eigenlijk kun je misschien beter spreken over de mis-match ouder - huidige inrichting van de samenleving), jullie hebben dat vast wel gemerkt. Zij zouden eigenlijk moeten zoeken naar een school die bij de levensstijl van het gezin past. En tegelijk kritisch moeten kijken naar hun eigen opvoedstijl.
Sinds vorig jaar is do…

Visuele hooggevoelige kinderen en rekenen

De vakantie is voorbij en de agenda raakt langzaam weer gevuld. De trainingen gaan weer van start en de kinderen willen weer langskomen in mijn praktijk.
Mij bereikte ook al een vraag. Dit keer over rekenen en waarom hooggevoelige kinderen daar moeite mee kunnen hebben
illustratie uit Karel Cavia deel I
www.karelcavia.nl

Zelf heb ik nog een vraag als leerkracht. Mag ik die jou stellen? We zien dat veel gevoelige kinderen bij ons op school moeite hebben met rekenen. Is dit toeval (dat het toevallig veel gevoelige kinderen zijn die rekenen lastig vinden, maar het een andere reden heeft ) of is dit iets dat jij herkent en kun jij ook uitleggen hoe dit kan en hoe wij hen hierbij kunnen helpen? We zien dat de huidige manier van rekenen ( op inzicht gericht, veel verhaaltjessommen ) hun erg onzeker maakt, zo ook de cito rekenen. Hooggevoelige kinderen zijn vaak ook heel visueel. Omdat ze veel details waarnemen en ze daardoor wellicht een uitgestelde reactie hebben op visuele informatie, kan het zi…

Mijn kind ziet kleurtjes

Deze keer een vraag over het waarnemen van kleuren door een klein meisje.


Wil je ook een vraag beantwoord krijgen? 
Stel hem via: info@de-praktijk.org


De vraag deze keer is:



Mijn dochter van 8 ziet als ze gaat slapen, als ze ontspannen is met ogen dicht, groene kleurtjes, ze bewegen als een lavalamp en van buiten/boven/onder naar binnen, eerst langzaam dan steeds sneller, ze komt hierdoor heel moeilijk in slaap, ze vindt het niet eng, alleen maar vervelend. Ik ben naar de huisarts geweest maar die wist het niet, hij zou met een oogarts overleggen en mij terugbellen, maar heeft dat tot dusver niet gedaan. Dus ik denk dat het een “probleem” is van andere orde, misschien dat u wat antwoorden voor me heeft.

Je dochter is nog 'open' bij haar derde oog. Waarschijnlijk ziet ze met haar niet fysieke oog, haar eigen kleurtjes, de kleur van het hartchakra.


Kleine kinderen kunnen met het derde oog dingen zien die wij als volwassene niet meer kunnen waarnemen. Rond het zevende jaar sluit dit gebi…