Doorgaan naar hoofdcontent

Beweging verbetert prestaties op gebied van taal, spelling en rekenen!

14 december

Vandaag in de Volkskrant: Gymles verbetert leerprestaties.
Onderzoek onder leiding van  Chris Visscher, hoogleraar jeugdsport (Groningen) wijst dit uit. De strekking van het artikel: Minimaal een uur gymles per dag zorgt ervoor dat kinderen op de basisschool betere leerprestaties laten zien. Mooi!,  dacht ik: goed voor de jongetjes, met hun bewegingsdrang, maar kennelijk heeft beweging nog een functie: de hersendelen die je gebruikt om te leren en informatie op te slaan worden door de gymnastiek versterkt. Dat is nog eens andere koek dan met visuele beelden  de hersendelen die met automatisme te maken hebben te versterken. Beweging zorgt ervoor dat lesstof beter wordt opgenomen.  Dan dient die beweging wel regelmatig worden aangeboden (dagelijks), doelgericht zijn (dus niet alleen maar speels bewegen) en mag het best complex zijn wat de kinderen moeten doen. Als kinderen goede bewegingsvaardigheden hebben, krijgen ze meer mogelijkheden op het gebied van lezen, spellen en rekenen.

Tot zover het artikel en mijn reactie er op. Ik heb verder zitten nadenken natuurlijk, want dit is het belangrijkste bericht (hele pagina) in het sportkatern, en ik dacht: waarom niet op pagina 7?  Want dit is voor zoveel ouders van belang. Dus als je het bericht hebt gemist: pak de Volkskrant nog even op en zoek naar het sportkatern achterin. 

Voor hoogsensitieve kinderen en beelddenkers (visuele leerlingen) zou dit wel eens belangrijke informatie kunnen zijn. Want veel hoogsensitieve kinderen verwerken prikkels onvoldoende omdat ze een verfijnd verwerkingssysteem hebben en raken overvoerd, hebben bijvoorbeeld regelmatig een
black-out tijdens het werken in de klas. Ook veel visuele leerlingen raken makkelijk uit hun evenwicht bij te veel visuele en auditieve prikkels. Hun motoriek kan zelfs onvoldoende ontwikkeld zijn hierdoor, althans dat is mijn indruk  Ze kunnen zelfs misselijk en duizelig raken bij te veel visuele en auditieve  prikkels. Laatst was er een meisje dat zelfs duizelig werd nadat ze aan haar sterremuntthee had geroken! Beweging zou wel eens een belangrijk middel kunnen zijn om hen te helpen. Sensorische integratie gebruikt complexe fysieke oefeningen om deze kinderen meer in balans te krijgen.

Beweging zorgt ook voor het afvloeien van stress, en jongens ervaren nu eenmaal vaker dan gemiddeld stress in de klas omdat ze meestal stil moeten zitten. Het vooruitzicht dat ze lekker mogen bewegen in de speelpauze helpt ze waarschijnlijk de lessen door!

Ik ben benieuwd naar de presentatie morgen tijdens het symposium Sport en onderwijs samen naar de top. Maar nog benieuwder ben ik naar de reactie van de overheid en de schoolbesturen. En naar die van de ouders aan wie ik voorstel: vraag het bestuur van de school van je kind om meer beweging! Vraag het rapport op en stel het ter discussie op ouderavonden! Sport zal de kinderen gezond en fit maken en ze zullen zich prettiger voelen. Voor hun welzijn is dit een zeer belangrijk onderzoeksresultaat!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mijn kind ziet kleurtjes

Deze keer een vraag over het waarnemen van kleuren door een klein meisje. Wil je ook een vraag beantwoord krijgen?  Stel hem via:  info@de-praktijk.org De vraag deze keer is: Mijn dochter van 8 ziet als ze gaat slapen, als ze ontspannen is met ogen dicht, groene kleurtjes, ze bewegen als een lavalamp en van buiten/boven/onder naar binnen, eerst langzaam dan steeds sneller, ze komt hierdoor heel moeilijk in slaap, ze vindt het niet eng, alleen maar vervelend. Ik ben naar de huisarts geweest maar die wist het niet, hij zou met een oogarts overleggen en mij terugbellen, maar heeft dat tot dusver niet gedaan. Dus ik denk dat het een “probleem” is van andere orde, misschien dat u wat antwoorden voor me heeft. Je dochter is nog 'open' bij haar derde oog. Waarschijnlijk ziet ze met haar niet fysieke oog, haar eigen kleurtjes, de kleur van het hartchakra. Kleine kinderen kunnen met het derde oog dingen zien die wij als volwassene niet meer kunnen waarnemen. Rond het zev

Tics. Hoe erg is het?

Mijn kind heeft tics. Vraag: mijn zoontje is 7 jaar. Hij is nog erg speels. Sinds de vakantie heeft hij tics. Ik ben eerlijk gezegd bang dat hij er niet van af komt. Wat kan ik doen? Jonge kinderen vinden zelf nog geen goede oplossingen als ze stress ervaren. Om er toch mee om te kunnen gaan ontwikkelen ze soms tics, steeds terugkerende lichamelijke uitingen zoals oogknipperen. Ook is het mogelijk dat ze repeterende geluiden maken, zoals het schrapen van de keel, kuchen etc.  Omdat tics zo opvallend zijn, - wat van binnen wordt gevoeld, wordt immers aan de buitenkant  getoond - , zijn volwassenen nog wel eens geneigd om er veelvuldig op te reageren. Soms generen ze zich zelfs een beetje voor hun kind. Het is immers ook zichtbaar voor anderen. Dat is begrijpelijk, maar ook onhandig. Als ouders steeds reageren, geven ze het kind namelijk het gevoel iets niet te kunnen. Je eerste uitdaging is niet steeds te reageren. Zeg dus niet “Hou op!” Je kind weet immers niet hoe het moet ophouden

De Zintuigenboom als digitaal verhaal

Het boek De Zintuigenboom wordt dit jaar in de tweede druk uitgegeven door het PUUR fonds van Kluitman uitgeverij Alkmaar. Het tij zat niet mee. Van tijd tot tijd was het niet makkelijk te verkrijgen, en sommige bestellers via Bol.com  kregen het boek toegestuurd zonder cd. Dat was echt heel vervelend. Gelukkig is dat nu opgelost. Het leverde een negatieve recensie op op bol.com , en dat is jammer. Mocht degeen die deze recensie plaatste dit lezen: ik stuur de cd graag op hoor! Dus mocht u het boek zonder cd toegestuurd hebben gekregen: mail me, dan stuur ik de cd alsnog op!  Wat een verrassing echter toen ik mijn verhaal over stress (uit de Zintuigenboom) terug hoorde als digitaal verhaal! Soms google ik op de titel van het boek en zo kwam ik op het spoor van deze digitale les.  Ik ben al een poosje bezig een eigen presentatie te maken. Die zal ik binnenkort op de blog plaatsen.  Maar ik wil jullie deze presentatie niet onthouden: op het digitale schoolbord is veel mogelijk. Mijn ei