Doorgaan naar hoofdcontent

Actueel: opvoedstress


Opvoedstress

Ouders hebben last van opvoedstress. Dat blijkt uit een onderzoek van maandblad J/M.
Dat van die stress weten wij bij de stichting Wijze Moeders natuurlijk al een poosje. Niet voor niets ontvangen we regelmatig moeders (en ook vaders natuurlijk) in Wijze Oudercursussen om uit te wisselen met elkaar over wat en hoe bij opvoedperikelen.
We bieden op steeds meer plaatsen een cursus waarin ouders van sensitieve kinderen met elkaar praten over stress, beelddenken, faalangst (ook van de ouders zelf!), je eigen innerlijk script en aandachtig opvoeden. Vooral de tips over activerende communicatie en het geven van positieve feedback blijken daar vaak een eye opener.
Opvallend geluid: een hoogleraar gaf te kennen dat de opvoedstress volgens hem vooral voorkomt bij bewuste, en vaak hoger opgeleide ouders. Ouders die steeds meer weten en van wie het bewustzijn steeds harder groeit. Ik denk zelf dat sensitieve ouders ook meer stress ervaren. Zij stemmen zich immers goed af op de wereld van het kind en staan soms voor raadselen. Hun  hulpvaardigheid en oplossingsgerichtheid zorgt voor stress.

Ons bewustzijn groeit, en hoe! Elke dag komt er wel nieuwe informatie bij over opvoeden. Die informatie is makkelijk te vinden voor ouders. Denk maar eens terug aan hoe je vroeger afhankelijk was van de huisarts als je een bepaalde ziekte onder de leden had. Je ging met een groot vertrouwen naar binnen, ‘want de dokter, die weet het!’ Nu google je een paar tellen en je vindt tienduizenden hits!  Maar hoeveel moet je weten? En hoeveel wil je weten? Er zijn inmiddels mensen die zeggen dat  je beter kunt spreken van informatiestress.

Werken we daar bij stichting Wijze Moeders aan mee? Ik heb er over nagedacht. En geef volmondig toe dat ik dat niet echt weet. Ik hoop dat we niet steeds een vraag creëren, maar vooral antwoorden vinden op de vragen die leven. En dat we vanzelf zullen verdwijnen als die vragen er niet meer zijn. Wat ik wel weet is dat de meeste moeders die bij ons ‘samenscholen’ groeien. In hun rol van vrouw, opvoeder en bewuste deelneemster aan onze samenleving. Daar waar ze eerst twijfelden aan hun eigen kennis, worden ze nu vooral bevestigd dat ze het al wisten. Misschien konden ze het nog niet zo goed verwoorden, maar ze voelden intuïtief aan wat hun kind nodig heeft. Door een juiste ordening te brengen in hun intuïtieve ‘weten’ krijgen ze plots veel meer zelfvertrouwen! En dat is het mooiste wat ik me kan voorstellen. Ineens volmondig en met je heel je hart een standpunt in durven nemen, over je eigen kind, is er iets mooier dan dat?

Sylvia van Zoeren

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mijn kind ziet kleurtjes

Deze keer een vraag over het waarnemen van kleuren door een klein meisje. Wil je ook een vraag beantwoord krijgen?  Stel hem via:  info@de-praktijk.org De vraag deze keer is: Mijn dochter van 8 ziet als ze gaat slapen, als ze ontspannen is met ogen dicht, groene kleurtjes, ze bewegen als een lavalamp en van buiten/boven/onder naar binnen, eerst langzaam dan steeds sneller, ze komt hierdoor heel moeilijk in slaap, ze vindt het niet eng, alleen maar vervelend. Ik ben naar de huisarts geweest maar die wist het niet, hij zou met een oogarts overleggen en mij terugbellen, maar heeft dat tot dusver niet gedaan. Dus ik denk dat het een “probleem” is van andere orde, misschien dat u wat antwoorden voor me heeft. Je dochter is nog 'open' bij haar derde oog. Waarschijnlijk ziet ze met haar niet fysieke oog, haar eigen kleurtjes, de kleur van het hartchakra. Kleine kinderen kunnen met het derde oog dingen zien die wij als volwassene niet meer kunnen waarnemen. Rond het ze...

Naar groep 3

De ouders van een meisje van zes kwamen naar me toe. Hun dochter is een kind met een sterk check-en-stop systeem, dat wil zeggen dat ze zich makkelijk onveilig voelt, vooral bij veranderingen en nieuwe situaties. Daarnaast kwamen we tot de voorzichtige conclusie dat Rosanne, zoals ik haar zal noemen, een sensitieve belever en denker is, ze ziet en hoort alles, en verwerkt de informatie vervolgens diepgaand. Ook zoekt ze steeds steun in haar omgeving, ze heeft nog onvoldoende lichaamssteun om zichzelf staande te houden. Ze kan haar plek nog onvoldoende innemen. Dit merkten we omdat ze bijna altijd tegen haar ouders aan zit, en deze steun mist ze natuurlijk zodra ze op school is.  Dit alles maakte dat de ouders zich zorgen maakten over de overgang van Rosanne van groep 2 naar groep 3.  Rosanne is een prikkelmijder, maar ze heeft wel veel zinvolle prikkels nodig om zich veilig te voelen. En juist voor deze groep kinderen is een overgang van de en...

Waarom diagnoses nog zo belangrijk zijn

Ons bereikte de vraag: school vraagt om een diagnose voor mijn kind. Kan hoogsensitviteit worden gediagnotiseerd? Hoogsensitiviteit is weliswaar vastgesteld in een wetenschappelijk onderzoek onder andere door Elaine Aron (haar eerste boek is gewijd aan de onderzoeksresultaten ervan) en door de universiteit Leuven, maar een diagnose kan desondanks nog steeds niet worden gesteld.  De resultaten van een onderzoek van de Vrije Universiteit Brussel wijzen op een sterk ontwikkeld pauze en check systeem in de hersenen, deze groep kinderen is zich eerder bewust van gevaar.  Daarnaast is de sensitieve wijze van verwerken in de hersenen aangetoond. Daar komen de volle hoofden vandaan. Maar verder kunnen we het nog steeds zien als een karaktereigenschap die we bij steeds meer nieuw geboren kinderen aantreffen is onze ervaring. In combinatie met een aangeboren temperament zal het kind of prikkelmijdend of mogelijk prikkelzoekend zijn (introvert/extravert). ...