Doorgaan naar hoofdcontent

Slaapproblemen: Tips en tools

Mijn zoon slaapt al jaren slecht in, en  met onderbrekingen. Hij heeft best veel energie, presteert goed op school, maar maakt zich toch zorgen. Hij voelt zich niet uitgerust als hij wakker wordt ’s ochtends.

Recent onderzoek liet weten dat het bioritme van pubers en adolescenten verandert. Het liefst slapen ze wat langer, hun lichaam heeft daar behoefte aan.  Er werd zelfs de suggestie gegeven om de middelbare scholen een uur later te laten beginnen.
Over de noodzaak goed te slapen hebben we allerlei aannames. Als je denkt dat minder dan acht uur slaap slecht is, kan dit je bezorgd maken. Voor slapen kun je echter ook een ander begrip gebruiken: nachtrust. Dit klinkt al minder beladen. Je zoon heeft voldoende energie, zijn prestaties lijden niet onder het gebrek aan slaap. Het gaat hier dus om het opheffen van het ongemak. 
Probeer de volgende tips – die ook goed te gebruiken zijn met jonge kinderen - eens.
Een vast ritueel voor het slapen gaan helpt: douchen, boek lezen, wandelingetje.
Ook al slaap je niet altijd direct in, elke avond op hetzelfde tijdstip naar bed gaan helpt. Ons onderbewustzijn reageert goed op rituelen.
Liever geen zware kost (veel eten, games, televisie of heftige discussies) voor je gaat slapen. Jezelf voor het slapen begrenzen in het gebruik van internet en andere nieuwe media is beter.
Als je leert jezelf te ontspannen wordt het mogelijk om rustig in bed te liggen, ook al lig je wakker. Train jezelf om positieve gedachten te denken. Als je denkt: “O jee! Nu kan ik alweer niet slapen!” voel je je natuurlijk niet rustiger worden. Beter is: “Oké! Ik ben nu even wakker, maar weet dat ik zo dadelijk weer in een heerlijke slaap glijd.”
Als het stil en donker om je heen is merk je pas hoe druk je je voelt of hoe veel gedachten er in je hoofd zitten. Mijn ervaring is dat veel jongens beelddenker zijn. Als ze eenmaal in bed liggen maken ze de dag nog eens helemaal in geuren en kleuren mee. Voor je naar bed gaat de dag doornemen helpt: wat was leuk? Wat liep niet zo lekker? Hoe doe ik dat dan de volgende keer? Desnoods doe je dit door een dagboekje bij te houden. Zo geef je structuur aan je belevenissen. Stress en lichamelijke onrust nemen af zodra je hebt benoemd wat je voelde en beleefde.

Veel moed en wijsheid,

Sylvia van Zoeren

Dit artikel verscheen eerder in de Schager Courant in oktober 2010

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mijn kind ziet kleurtjes

Deze keer een vraag over het waarnemen van kleuren door een klein meisje. Wil je ook een vraag beantwoord krijgen?  Stel hem via:  info@de-praktijk.org De vraag deze keer is: Mijn dochter van 8 ziet als ze gaat slapen, als ze ontspannen is met ogen dicht, groene kleurtjes, ze bewegen als een lavalamp en van buiten/boven/onder naar binnen, eerst langzaam dan steeds sneller, ze komt hierdoor heel moeilijk in slaap, ze vindt het niet eng, alleen maar vervelend. Ik ben naar de huisarts geweest maar die wist het niet, hij zou met een oogarts overleggen en mij terugbellen, maar heeft dat tot dusver niet gedaan. Dus ik denk dat het een “probleem” is van andere orde, misschien dat u wat antwoorden voor me heeft. Je dochter is nog 'open' bij haar derde oog. Waarschijnlijk ziet ze met haar niet fysieke oog, haar eigen kleurtjes, de kleur van het hartchakra. Kleine kinderen kunnen met het derde oog dingen zien die wij als volwassene niet meer kunnen waarnemen. Rond het zev

Tics. Hoe erg is het?

Mijn kind heeft tics. Vraag: mijn zoontje is 7 jaar. Hij is nog erg speels. Sinds de vakantie heeft hij tics. Ik ben eerlijk gezegd bang dat hij er niet van af komt. Wat kan ik doen? Jonge kinderen vinden zelf nog geen goede oplossingen als ze stress ervaren. Om er toch mee om te kunnen gaan ontwikkelen ze soms tics, steeds terugkerende lichamelijke uitingen zoals oogknipperen. Ook is het mogelijk dat ze repeterende geluiden maken, zoals het schrapen van de keel, kuchen etc.  Omdat tics zo opvallend zijn, - wat van binnen wordt gevoeld, wordt immers aan de buitenkant  getoond - , zijn volwassenen nog wel eens geneigd om er veelvuldig op te reageren. Soms generen ze zich zelfs een beetje voor hun kind. Het is immers ook zichtbaar voor anderen. Dat is begrijpelijk, maar ook onhandig. Als ouders steeds reageren, geven ze het kind namelijk het gevoel iets niet te kunnen. Je eerste uitdaging is niet steeds te reageren. Zeg dus niet “Hou op!” Je kind weet immers niet hoe het moet ophouden

De Zintuigenboom als digitaal verhaal

Het boek De Zintuigenboom wordt dit jaar in de tweede druk uitgegeven door het PUUR fonds van Kluitman uitgeverij Alkmaar. Het tij zat niet mee. Van tijd tot tijd was het niet makkelijk te verkrijgen, en sommige bestellers via Bol.com  kregen het boek toegestuurd zonder cd. Dat was echt heel vervelend. Gelukkig is dat nu opgelost. Het leverde een negatieve recensie op op bol.com , en dat is jammer. Mocht degeen die deze recensie plaatste dit lezen: ik stuur de cd graag op hoor! Dus mocht u het boek zonder cd toegestuurd hebben gekregen: mail me, dan stuur ik de cd alsnog op!  Wat een verrassing echter toen ik mijn verhaal over stress (uit de Zintuigenboom) terug hoorde als digitaal verhaal! Soms google ik op de titel van het boek en zo kwam ik op het spoor van deze digitale les.  Ik ben al een poosje bezig een eigen presentatie te maken. Die zal ik binnenkort op de blog plaatsen.  Maar ik wil jullie deze presentatie niet onthouden: op het digitale schoolbord is veel mogelijk. Mijn ei